وزیر امور خارجه کشورمان گفت: فراموش نمی‌کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم‌انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته‌ای موسوم به حقیقت‌یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجهه با کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر افزود: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باورها و ارزش های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است.

وی ادامه داد: بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل کشی و ارتکاب جنایات شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود. در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می‌کنم که گویای عمق و حجم جنایات و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است. امیرعبداللهیان گفت: امروز جهان شاهد حمایت همه جانبه ایالات متحده آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که «همدستی» واقعی در نسل‌کشی محسوب می شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان عالی ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو نماید.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، یکی از بزرگترین معماهای عصر کنونی، افزایش جهانی صداهای دغدغه مند نسبت به ارزش، کرامت و حقوق زنان از یک سو و تشدید گسترده تبعیض‌ها، پایمال شدن جایگاه و منزلت زنان و نادیده انگاشتن واقعیت وجودی منحصر به فرد آنان هم در نقش‌آفرینی در عرصه خانواده و هم در فعالیت‌های عادلانه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: باید با صدای بلند بگویم که کارنامه جهانی حقوق بشر بخاطر اینکه امروز تعداد زنان به شهادت رسیده در غزه به هزاران تن رسیده و این کشتار بی شرمانه علیه زنان و کودکان همچنان در قالب نسل کشی ادامه دارد، لکه دار و بلکه سیاه شده است. اعاده جایگاه حقوق بشر در جهان مستلزم این است که اجازه ندهیم رژیم اشغالگر با ادامه حملات هوایی، دریایی و زمینی و به قحطی کشاندن غزه، همچنان به نسل کشی فلسطینیان ادامه دهد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ایجاد سازوکارهای تحمیلی علیه کشور من به بهانه‌هایی همچون حقیقت‌یابی، در شرایطی که چنین سازوکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت  دارد؛ هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین‌المللی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوء‌استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه اقدامات یکجانبه قهرآمیز را نقض حقوق بنیادین بشر در کشورهای تحت تحریم دانست و افزود: اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ملت‌ها، عملی غیرقانونی و معادل با جنایت علیه بشریت است.

وی در پایان تصریح کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفتگو است. جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود به ‌ویژه در حوزه حقوق بشر اعلام می‌دارد و از ظرفیت‌های ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر اساس ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده نموده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.