کابینه جنگ اسرائیل، اعزام هیاتی برای تکمیل مذاکرات با حماس بر سر مبادله اسیران به قطر را تصویب کرد. پایگاه العربی الجدید به نقل از شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که هیات این رژیم با سطحی کمتر از سطح نمایندگی که در کنفرانس پاریس شرکت کرد، به دوحه می رود. مذاکرات بین حماس و اسرائیل بر سر تبادل اسیران از طریق میانجی‌ها جمعه گذشته با شرکت یک هیات از اسرائیل به ریاست «دیوید بارنیا» رئیس سازمان اطلاعات این رژیم (موساد)، « ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا )، « محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد. مذاکرات با خوش‌بینی محتاطانه درباره احتمال دستیابی به توافق قبل از آغاز ماه رمضان در نیمه اول ماه مارس آینده به پایان رسید. پیشتر شبکه خبری قاهره به نقل از یک منبع اسرائیل گزارش داد که نشست‌های تکمیلی مذاکرات پاریس در مورد آتش‌بس در نوار غزه برگزار خواهد شد. 

همچنین پایگاه خبری «الیوم السابع» به نقل از یک منبع مسئول مصری از پایان دیدارهای پاریس بین مصر، قطر، آمریکا و رژیم اسرائیل در خصوص آتش بس در نوار غزه خبر داد و افزود: تلاش‌ها در این زمینه در هفته جاری ادامه می‌یابد. رسانه‌های رژیم اسرائیل نیز گزارش دادند: این احتمال وجود دارد که نشست پاریس به پیشرفتی در جهت دستیابی به توافق تبادل اسیران و بازداشت‌شدگان منجر شود. پاریس پایتخت فرانسه از طریق میانجی‌ها بین رژیم اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس میزبان نشست‌های جدید مذاکرات طرفین برای توافق مبادله اسیران دو طرف و برقراری آتش‌بس بشردوستانه است. تا پیش از این مذاکرات برای برقراری آتش بس و مبادله اسیران میان حماس و اسرائیل بی نتیجه‌ بوده است. در حالی که از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه ( ۱۵ مهر) تلاش‌های میانجی‌ها برای حل این بحران ادامه دارد، نظامیان اسرائیل همچنان به حملات در این باریکه ادامه می دهند و در حال خلق یک تراژدی و فاجعه‌ای دیگر، این بار در شهر «رفح» در جنوب نوار غزه هستند. همان‌گونه که اشاره شد، رسانه‌های دولتی مصری گزارش دادند مذاکرات میان «کارشناسانی از مصر، قطر، آمریکا، و اسرائیل» و نمایندگان حماس به منظور ایجاد وقفه در درگیری‌ها در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دوحه از سر گرفته شده است. یک هیأت اسرائیلی به سرپرستی دیوید بارنیا، رئیس موساد، در مذاکرات روزهای گذشته در پاریس به همین منظور مشارکت کرد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، کابینه امنیتی اسرائیل روز شنبه با اعزام یک هیأت مذاکره‌کننده به قطر به منظور ادامه مذاکرات موافقت کرد. القاهره نیوز، از رسانه‌های نزدیک به دولت مصر، نیز گزارش داد این مذاکرات گفت‌وگوهای پاریس است و پس از جلساتی در قاهره نیز برگزار خواهد شد.

جزئیات جدید اکسیوس 

درباره آتش‌بس در غزه 

وب‌گاه آمریکایی آکسیوس به نقل از دو منبع گزارش داد «در جریان مذاکرات پاریس پیشرفت‌هایی حاصل شده است که ممکن است در چند روز آینده به مذاکرات جدی‌تری بر سر توافق درباره جنگ غزه، آتش‌بس و تبادل اسرا منجر شود».این منابع گفتند: چارچوب به روز شده پیشنهاد می‌کند که حماس در ازای آتش‌بس ۶ هفته‌ای و آزادی صدها اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی، حدود ۴۰ اسیر اسرائیل در غزه را آزاد کند. به گزارش ایسنا، این وبگاه خبری نوشت به گفته این منابع، مقامات آمریکایی، قطری و مصری در جریان یک نشست کلیدی در پاریس، چارچوب جدید و دقیق‌تری را برای تبادل اسرا به مذاکره‌کنندگان صهیونیستی ارائه کردند.  این منابع گفتند: چارچوب به روز شده پیشنهاد می‌کند که حماس در ازای آتش‌بس ۶ هفته‌ای و آزادی صدها اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، حدود ۴۰ اسیر صهیونیستی در غزه را آزاد کند.  دو منبع مذکور گفتند در جریان مذاکرات پاریس پیشرفت‌هایی حاصل شده است که می‌تواند در چند روز آینده به مذاکرات جدی‌تری بر سر این توافق منجر شود.  یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات در مورد تبادل اسرا در پاریس در روز جمعه حاصل شد، اما فاصله زیادی تا دستیابی به توافق وجود دارد. آکسیوس گزارش کرد هیأت صهیونیستی صبح یکشنبه پس از شرکت در مذاکرات از پاریس بازگشت و کابینه جنگی را در جریان نتایج جدید مذاکرات پاریس قرار خواهد داد. درصورت موافقت کابینه با این طرح جدید که پیشنهاد آمریکا و دیگر میانجی‌هاست، مذاکرات در پاریس طی روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند. یک منبع آگاه از مذاکرات تاکید کرد انجام مذاکرات مفصل همچنان به این مساله بستگی دارد که مذاکره‌کنندگان قطری و مصری حماس را متقاعد کنند که با چارچوب جدید نیز موافقت کند.  آکسیوس گزارش کرد «ویلیام برنز» رئیس سیا، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر و «عباس کامل» مدیر اطلاعات مصر در این مذاکرات شرکت کردند. در همین زمینه پایگاه خبری العربیه گزارش کرد در مذاکرات در پاریس درباره جنگ غزه، یک طرح ۳ مرحله‌ای بررسی شد.  خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابعی در جنبش «حماس» گزارش کرد توافق پاریس با اسرایئل شامل آتش‌بسی ۶ هفته‌ای و آزادی و تبادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ فلسطینی با ۳۵ تا ۴۰ اسیر اسرائیلی می‌شود.  تلویزیون اسرائیل گزارش کرد پیشرفت در مذاکرات پاریس ممکن است به زودی به انعقاد قراردادی درباره تبادل اسرا منجر شود.  رسانه‌های اسرائیل هم گزارش کردند در مذاکرات پاریس در مورد چارچوب به روز شده درخصوص تبادل اسرا توافق شده است.  این رسانه‌ها به نقل از یک مقام مسئول گزارش کردند: با اینکه حماس از برخی از مطالبات خود چشم‌پوشی کرده اما کماکان از دست‌یابی به توافق دور هستیم.  رادیو ارتش اسرائیل هم گزارش داد گزارش‌ها درباره نتایج مذاکرات پاریس تاحدودی اغراق‌آمیز است. مذاکرات پاریس پیشرفتی داشته است اما حماس با آنچه اسرائیل مایل به پذیرش آن است، مخالف است.

جنگ در غزه ویرانی‌های بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده است

احتمال توافق اسرائیل و حماس برای آتش‌بس درحالی مطرح می‌شود که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: جنگ در غزه که وارد صد و چهل و دومین روز خود شده، ویرانی‌های بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده است سخنگوی سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد جنگ اسرائیل در نوار غزه که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده، خرابی‌های بی‌سابقه‌ای به بار آورده که برای تعمیر آنها به دهه‌ها زمان نیاز است. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، وی در ادامه تصریح کرد که ۷۰ تا ۸۰ درصد زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله منازل، بیمارستان‌ها، مدارس و تأسیسات آبی تخریب شده یا آسیب‌های گسترده‌ای دیده‌اند. سخنگوی سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت برنامه محیط زیست سازمان ملل تخمین زده است که آواربرداری و پاکسازی ویرانه‌ها در غزه بین ۳ تا ۱۲ سال طول خواهد کشید. وی همچنین افزود که کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل تخمین زده است که برای جبران خسارت‌های وارده ده‌ها میلیارد دلار هزینه لازم است. براساس مطالعه‌ای که در دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا انجام شده است، حتی در صورت برقراری آتش‌بس در غزه، ممکن است ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن تا ماه اوت به دلایلی مانند همه‌گیری، بیماری‌ها و جراحات وارده جان خود را از دست بدهند. در صد و چهل و دومین روز حمله اسرائیل به نوار غزه، جنگنده‌های این رژیم مناطق مختلف این باریکه را هدف قرار دادند و در نتیجه این حملات ده‌ها تن شهید و صدها تن دیگر زخمی شدند. آمار تلفات حملات اسرائیل از هفتم اکتبر به ۲۹ هزار و ۶۰۶ تن و شمار مجروحان به ۶۹ هزار و ۷۳۷ تن افزایش یافته است.