نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، زیرمجموعه سازمان ملی استاندارد، از لغو عضویت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) در انجمن بین‌المللی اعتباربخشی(IAF) به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت خبر داد. 

فرشید شکرخدایی، گفت: در پی امتناع سازمان ملی استاندارد از پرداخت حق عضویت ایران، گواهی‌نامه‌هایی که مرکز ملی تایید صلاحیت صادر کرده بود نیز از اعتبار ساقط شدند و عضویت ایران از ۲۵ بهمن‌ماه امسال در انجمن بین‌المللی اعتباربخشی لغو شد.

وی درباره اهمیت عضویت ایران در این انجمن گفت که پس از ایجاد امتیاز تایید صلاحیت در ایران، بسیاری از آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های مدیریت، گواهی‌نامه‌های معتبر خود را از این مرکز دریافت می‌کردند و دیگر نیازی نبود که برای گرفتن گواهی‌نامه به موسسه‌های خارجی مراجعه کنند.

بر مبنای سخنان نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، عضویت ایران در این مجمع پس از حدود ۱۲ سال پیگیری به دست آمده بود و با خودداری سازمان ملی استاندارد از پرداخت حق عضویت لغو شد.

داده‌های موجود در وب‌سایت رسمی انجمن بین‌المللی اعتباربخشی نیز آشکار می‌کند که عضویت ایران به دلیل پرداخت نشدن حق عضویت در این انجمن لغو شده است. با این حال، نهادهای دولتی روایت دیگری از این ماجرا دارند.

سازمان ملی استاندارد، روز شنبه ۲۸ بهمن در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «انجمن بین‌المللی نهادهای تایید صلاحیت از حدود چهار سال پیش، با وجود مکاتبات مکرر از صدور حق عضویت ایران به بهانه تحریم‌ها امتناع می‌کند».

در این اطلاعیه که سایت اطلاع‌رسانی دولت آن را با تیتر «مراودات ناسالم در نهادهای بین‌المللی تایید صلاحیت علیه سازمان استاندارد» منتشر کرد آمده بود که به‌رغم «پیگیری‌های مکرر جهت صدور صورت‌حساب حق عضویت، در نهایت رئیس مجمع اعلام کرده که به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به صدور صورت‌ حساب نیست».

سایت اقتصادی اکو ایران به نقل از شکرخدایی نوشت که اکنون با لغو عضویت ایران، حتی اگر حق عضویت پرداخت شود باز هم گواهی‌نامه‌های صادرشده اعتبار ندارند و باید دوباره به تایید نهادهای تایید صلاحیت برسند.

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، وظیفه تضمین کیفیت و استاندارد در سازمان‌ها، و حمایت از صلاحیت‌ها و مهارت‌های تخصصی را برعهده دارد؛ به این معنا که فعالیت سازمان‌ها و افراد متخصص را مطابق با استانداردهای بین‌المللی بررسی می‌کند.