رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به نمایندگان مجلس، با سپاس از الزام پزشکان به نصب کارتخوان و تصویب 10 درصد مالیات از کارانه پزشکان، از آنها خواست برابر آنچه که «فشار لابی‌های پزشکان» خوانده، عقب‌نشینی نکنند.

به گزارش ایرنا، احمد توکلی در این نامه با قدردانی از دو مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه نوشته است: این دو بند الحاقی زمینه‌ساز شفافیت در پرداخت‌های حوزه بهداشت و درمان مردم است، یکی از طریق الزام تمام مراکز درمانی دولتی، عمومی و خصوصی به واریز 10 درصد پرداخت نقدی بیماران بابت حق‌الزحمه و حق‌العمل پزشکان به عنوان علی‌‌الحساب به حساب سازمان امور مالیاتی است و دیگری، الزام تمامی صنوف مختلف پزشکی و دامپزشکی به استفاده از پایانه فروشگاهی(پوز) است.

در نامه رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید شده است: این اقدامات که باید بسیار پیش از این انجام می‌شد، بارقه امیدی را در دل عدالتخواهان و دلسوزان نظام برافروخت و انتظار می‌رود در صحن مجلس نیز به تصویب برسد و در مرحله اجرا نظارت جدی نمایندگان محترم را درپی داشته باشد تا به عنوان یک دستاورد ارزشمند مجلس دهم به توده‌های مردم معرفی شود.

توکلی در این نامه خاطرنشان کرد: اهمیت این دو مصوبه تلفیق، هم از جهت کاهش فرار مالیاتی و هم بهبود عدالت مالیاتی، واضح تر از آن است که محتاج استدلال باشد. کافی است بدانیم طبق اطلاعات سال 1396، میانگین مالیات پرداختی سرانه پزشکان در سال کمتر از 3 میلیون تومان است، یعنی معادل یک کارمند متوسط دولت! شاید به همین خاطر است که در فاصله چند روزی که از تصویب کمیسیون تلفیق بودجه می گذرد، تلاشهای وسیعی از سوی صنوف مختلف پزشکی و متاسفانه برخی مقامات برای لغو این مصوبه آغاز شده است.

دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه عقب‌نشینی احتمالی نه تنها موجب بدنامی مجلس دهم بلکه تقویت بدگمانی به ارکان نظام در تحقق عدالت اجتماعی می‌شود، افزوده است: با عنایت به مبنای حق و عدل در این مصوبات کمیسیون تلفیق که در این ماه‌های دشوار اقتصادی، تاثیر مثبتی بر افکار عمومی جامعه گذاشت، عقب‌نشینی از آن در مراحل بعدی کمیسیون یا صحن علنی، هیچ پیامی غیر از نفوذ لابی‌گرانِ منفعت طلب در تصمیم‌گیری نمایندگان خانه ملت و خدای ناکرده تطمیع برخی اشخاص، به مردم ایران مخابره نمی‌کند. 

به گزارش ایرنا، سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، مؤسسه‌ای غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که در شهریور 1394 با هدف مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت و برقراری عدالت تشکیل شد.