سفیر اسبق ایران در شوروی در نامه‌ای خطاب به مجلس با اشاره به اینکه اخیرا مجلس در قانون برنامه هفتم در ماده ۱۰۰ نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات را از هماهنگ شدن با وزارت خارجه مستثنی کرده، نوشت: بر اساس نگاه قانون‌نویسان مجلس و برای تکمیل آن تا وزارت خارجه به روشنی به وظیفه اصلی خود بپردازد و بیهوده توان خود را برای امور غیر مربوطه هدر ندهد پیشنهاد می‌شود در قانون مربوطه نام وزارت خارجه نیز به وزارت تشریفات روابط خارجی تغییر یابد.

ناصر نوبری ادامه داد: بنظر میرسد باید این قانون تکمیل شود و لیست استثنا‌ها بیشتر شود. باید وزارت اقتصاد و صمت و کلیه دستگاه‌های اقتصادی برای حذف بوروکراسی و رفع موانع و توسعه روابط اقتصادی و تجاری هم مستثنی شوند...

به گفته وی، البته در جهان عمدتا روال معکوس برقرار است و بویژه در کشور‌های مهم وزارتخارجه نهاد دوم کشور‌ها میباشد و عمدتا وزیرخارجه نفر دوم کشورهاست. 

سفیر اسبق ایران در شوروی با اشاره به اینکه قانون فعلی مجلس میگوید روابط نظامی لازم نیست با سفیر و سفارت هماهنگ شود؛ به تشریح نقش کلیدی سفارت در قرارداد‌های اجرایی چند میلیارد دلاری سلاح‌های استراتژیکی اعم از میگ۲۹ و سوخو۲۴ و زیردریائی‌ها و موشک‌ها و تانک‌ها و...، پرداخت.

در پایان این نامه می‌خوانیم: دوستان نماینده، اعتبار سفیر و سفارت و وزارتخارجه اعتبار و قوت کشور است. برقراری روابط از موضع قدرت و اعتبار بالا بسیار بیشتر موجب توسعه روابط می‌شود. این اعتبار را شما نماینده‌های محترم در تغییر این قانون و حذف هرگونه استثناء در آن ماده نشان دهید. اگر قادر بدان نیستید حداقل کل آن ماده را حذف کنید. در اصل اعتبار و قوت وزارتخارجه نه بخشنامه‌ای با ماده شما ایجاد و نه با ماده شما رفع می‌شود.