روسای‌جمهور و مقامات عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان یک بیانیه مشترک و 18 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و بلندمدت دوجانبه را به امضا رساندند.

همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان در حضور روسای جمهور ۱۸ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بلندمدت برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، لغو رویداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل و نقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزشی و خواهر خوانندگی میان شهرهای یزد و خجند تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود که توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

این اسناد همکاری میان وزرای امور خارجه، نیرو و فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران با وزرای رشد اقتصاد، فرهنگ، معارف، نقلیات و صناعت تاجیکستان امضا شد.

ملت   ایران   تصمیم   گرفته   تحریم  ‌ را به   فرصت   تبدیل   کند

رئیس‌جمهور گفت: ملت و جوانان ایران تصمیم گرفته‌اند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند؛ این فرصت‌ها امروز در ایران اسلامی کاملا قابل مشاهده است.

رئیسی در نشست خبری مشترک با «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها، در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

رئیس‌جمهور افزود: ما ظرفیت‌ها و تجارب بسیار خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و صنعت و معادن داریم و آماده هستیم تا این تجارب را با مردم تاجیکستان به اشتراک بگذاریم.

رئیسی تصریح کرد: ملت و جوانان ایران تصمیم گرفته‌اند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند؛ این فرصت‌ها امروز در ایران اسلامی کاملا قابل مشاهده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ایران و تاجیکستان اشتراکات فرهنگی دارند بهمین جهت می‌توانیم همکاری‌های بسیاری داشته باشیم. مقرر شد با فعال شدن بخش‌های فرهنگی در دو کشور بتوانیم در جهت توسعه فرهنگی و زبان فارسی گام‌های جدی برداریم.  

رئیسی عامل مقابله با تهاجم فرهنگی را داشته‌های فرهنگی دانست و افزود: سرمایه ایران و تاجیکستان داشته های فرهنگی مشترک است. این داشته‌های فرهنگی به عنوان سرمایه ماندگار باید برای صیانت از جوانان توسعه پیدا کند.  

رئیس‌جمهور افزود: امروز داغی بر دل همه مردم مسلمان در جهان برجامانده است و همه انسان‌ها و مردمان باوجدان عالم را نسبت به سرنوشت مردم فلسطین داغدار و دغدغه‌مند کرده است. امروز نمی‌توانیم از موضوع فلسطین بگذریم چون  فلسطین مساله ما، جهان اسلام و مساله بشریت و حمایت از مردمی مظلوم و مقتدر است.

وی یادآور شد: آنچه که همواره مورد تاکید ما قرار دارد قطع سریع حملات به مردم غزه و پایان یافتن نسل‌کشی و کودک‌کشی در فلسطین است. تاکنون ۴ هزار کودک و هزاران نفر از مردم بی‌گناه و مظلوم فلسطین به دست رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکایی‌ها وغربی‌ها به شهادت رسیده‌اند.  

رئیس‌جمهور گفت: امروز مردم جهان می‌خواهند سریعا به این حملات پایان داده شود و محاصره مردم غزه سریعا شکسته شود و امدادرسانی به مردم فلسطین آغاز و به حقوق حقه مردم فلسطین توجه شود. امیدواریم این سازمان‌های جهانی و بین‌المللی فریاد، سخن و خواست مردم جهان را شوند و به خواست آنها توجه کنند.

ابراز   خرسندی   از   افزایش  تبادلات  تجاری بین   ایران   و  تاجیکستان

رئیس‌جمهور تاجیکستان  نیز در این نشست خبری با استقبال از گسترش همکاری‌های گوناگون، گفت: امضای اسناد دوجانبه بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف، سطح همکاری‌ها را افزایش می‌دهد.

امامعلی رحمان تاجیکستان ادامه داد: زمینه‌های مشترک تاریخی باعث گسترش همکاری‌ها بین دو کشور می‌شود.

بنابراین گزارش،‌ ابراهیم رئیسی عصر دیروز-چهارشنبه- به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» همتای تاجیکستانی خود و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه وارد دوشنبه شد و در کاخ ملت مورد استقبال رسمی امام علی رحمان همتای تاجیکستانی خود قرار گرفت. رئیسی قرار است پس از این سفر برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به ازبکستان برود.

اجازه   نمی‌دهیم  آسیبی  به   استقلال   و پیشرفت‌مان   وارد   شود

رئیس جمهور عصر چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در نشست انجمن تجاری ایران و تاجیکستان، با بیان سیاست آمریکا و غرب برای جلوگیری از استقلال و پیشرفت کشورها، گفت: ما اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای در استقلال و پیشرفت‌هایمان ایجاد شود.

رئیسی سابقه روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی و پیوند عمیق و ناگسستنی عقاید و باورهای دو کشور را زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط فیمابین دانست و با اشاره به اراده مسئولان عالی ایران و تاجیکستان برای گسترش روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل در این زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری و پزشکی به رغم تهدیدها تحریم‌ها، بر آمادگی برای انتقال و اشتراک این تجربیات و پیشرفت‌ها با کشور تاجیکستان تاکید کرد.

رئیسی تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات ایران و تاجیکستان را در جهت منافع دو ملت و دو کشور بسیار سودمند دانست و گفت: علاوه بر روابط دوجانبه، هر دو کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و زیرساخت‌های اقتصادی قاره آسیا زمینه بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی است که می‌تواند دو کشور را به هم مرتبط کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش تجار و بازرگانان دو کشور در عملیاتی کردن توافقات و تفاهمات تهران و دوشنبه در بخش تجاری و اقتصادی، بر ضرورت شناخت کامل توانمندی‌ها و تولیدات ایران و تاجیکستان در این زمینه با استفاده از ظرفیت دفاتر بازرگانی در دو کشور تاکید کرد و گفت: یکی از جلوه‌های آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل برپایی نمایشگاه تولیدات دو کشور است که مورد استقبال و تاکید ماست.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سیاست آمریکا و کشورهای غربی برای جلوگیری از استقلال و پیشرفت دیگر کشورها، وقایع تلخ و تاسف‌بار غزه و کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در این منطقه و همچنین ظلم تاریخی به ملت ایران را جلوه‌ای از خواست آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان او برای ملت‌های منطقه دانست و تصریح کرد: ما با توکل به خدا و اتکا به ظرفیت‌ها و اراده پولادین ملت‌های‌مان اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای در استقلال و پیشرفت‌هایمان ایجاد شود.

رئیسی در پایان خطاب به تجار و بازرگانان ایران و تاجیکستان گفت: ما با امضای اسناد همکاری مشترک، زمینه را برای فعالیت فراهم کردیم و شما با تلاش و عمل خود این اسناد را به مرحله اجرا برسانید.