رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت ضمیمه کردن فرهنگ دفاع مقدس به فرهنگ عمومی کشور و انتقال این فرهنگ به عصرها و نسل‌های پیش‌رو تصریح کرد: آنچه که امروز در وقایع غزه از ایستادگی، مقاومت، صبر و شکر از ملت فلسطین در برابر بی‌سابقه‌ترین جنایات علیه بشریت مشاهده می‌کنیم، نشات گرفته از فرهنگ اصیل اسلامی ملت فلسطین است. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که صبح یکشنبه برگزار شد،  همچنین با بیان اینکه آرایش فرهنگی نیروها و دستگاه‌های فرهنگی کشور با حجم و میزان تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن متناسب نیست، بر ضرورت توجه ویژه به مسئله تولید محتوا و تولید کالاها و محصولات فرهنگی تاکید و تصریح کرد: در این راستا ضروریست آثار و محصولات فرهنگی تولید شده در برگیرنده همه علایق و سلیقه‌های موجود در جامعه باشد. وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای تقویت و کارآمدی بیشتر این شورا و همچنین برگزاری منظم جلسات آن در سطح کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها، نفس برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور را برای هم‌اندیشی و هم‌گرایی صاحب‌نظران و متولیان فرهنگ کشور مهم و اثرگذار دانست.

رئیس جمهور در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور روسای شوراهای فرهنگ عمومی استان‌های سراسر کشور برگزار شد، ایجاد ساز و کارهای لازم در راستای ضمانت اجرائی مصوبات و همچنین پیگیری دلایل و چرائی اجرایی نشدن برخی مصوبات این شورا را از جمله راهکارهای تقویت و افزایش کارآمدی شورای فرهنگ عمومی کشور بر شمرد. رئیسی با بیان اینکه دولت ایجاد پشتوانه مالی برای شورای فرهنگ عمومی و تخصیص اعتبار برای تحقق اهداف شورا را موثر می‌داند، تاکید کرد: در عین حال باید بررسی شود موفقیت نهادهایی که موضوع فرهنگ از جمله ماموریت‌های آنهاست و اعتبارات لازم را دریافت و هزینه کرده‌اند، به چه میزان بوده است!

رئیس جمهور در ادامه استفاده از ظرفیت اتاق‌های فکر و اندیشه‌ورز در جهت اصلاح ساختار فرهنگ و تدوین نظریه‌های فرهنگی را از ضرورت‌های امر فرهنگ در کشور دانست و با بیان اینکه الگوی کار قرارگاهی، برای شورای فرهنگ عمومی کشور الگوی مناسبی است، بر توجه به تقسیم کار و مردمی‌سازی فرهنگ به جای تصدی‌گری از سوی این شورا تاکید کرد.

«ضرورت برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور»، «توجه ویژه به پیوست‌های فرهنگی مصوبات و تصمیمات برای موفقیت در اجرای آنها»، «تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌های مکتوب، دیجیتال و رسانه ملی در نهادینه کردن اصول فرهنگی در جامعه»، «ضرورت بسط و گسترش افق نگاه شورای فرهنگ عمومی از مسائل فرهنگی صرف به مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات در این بخش‌ها» و «تلاش برای ارتقای سواد دیجیتال در دستگاه‌های فرهنگی و عموم جامعه» از دیگر محورهای مهم سخنان رئیسی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور بود.