فرشاد گلزاری

بیست و چهار روز از جنگ حماس و اسرائیل سپری شده و همچنان درگیری‌های میان طرفین ادامه دارد. گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کردند که دو خودروی نظامی از جمله یک نفربر رژیم صهیونیستی را که در شرق محله الزیتون نفوذ کرده بودند هدف قرار داد. همچنین رسانه‌های عبری گزارش دادند، پس از اصابت موشک مقاومت از غزه، یک مرکز صنعتی در عسقلان دچار حریق شد. 

رادیو ارتش رژیم اسرائیل نیز اعلام کرد، یک ساختمان و یک مرکز صنعتی در عسقلان هدف حملات موشکی از غزه قرار گرفتند و خساراتی به آنها وارد شد. این گروه مقاومت همچنین روز گذشته (دوشنبه) مقر نظامی مارس را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار داد. همچنین با موشک متبر به سمت یک پهپاد اسرائیل در آسمان خان یونس در مرکز غزه شلیک کرد. 

بر اساس سند منتشر شده از سوی روزنامه یدیعوت در سال ۲۰۱۶ ، وزیر جنگ وقت اسرائیل به نتانیاهو در مورد اینکه حماس قصد دارد جنگ آتی را به داخل اراضی اشغالی بکشاند، شهرک‌های صهیونیست‌نشین را آزاد و اسرائیلی‌ها را به اسارت بگیرد هشدار داده اما هیچکس جدی نگرفته است

خبرگزاری شهاب نیز اعلام کرد که گردان‌های القسام در پاسخ به جنایات ارتش اسرائیل اسدود اشغالی را با موشک هدف قرار داده و از این رو صدای آژیر خطر در کیسوفیم، عسقلان و اسدود شنیده شد. آنچه در روز بیست و چهارم با سایر روزها تفاوت داشت، مقابله حماس با تانک‌های ارتش اسرائیل بود که قصد ورود زمینی به غزه را دارند. خبرنگار الجزیره در این خصوص اعلام کرده که، نیروهای مقاومت تانک‌هایی که به خیابان صلاح‌الدین نفوذ کرده‌اند را هدف قرار داده و درگیری‌های شدیدی در منطقه رخ داده است. 

این خبرگزاری گزارش داده که نیروهای اسرائیل در فاصله حدود سه کیلومتری از حصار مرزی نفوذ کرده و به خیابان صلاح‌الدین که جاده اصلی اتصال شمال و جنوب نوار غزه است، رسیدند. در این گزارش الجزیره آمده است، مقاومت فلسطین در حال درگیری با نیروهای اسرائیل و گردان‌های زرهی این رژیم است. این روند در حالی صورت می‌پذیرد که سخنگوی حماس در غزه تاکید کرده دشمن ۲۰۰۰ تن بمب و مواد منفجره بر سر غزه ریخته و ادامه حملات و تنش دال بر عدم توجه اسرائیل به قوانین بین‌المللی است. 

به موازات این روند سخنگوی وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان غزه به ۸۳۰۶ تن افزایش یافته که از این میان ۳۴۵۷ تن کودک و ۲۱۳۶ تن زن هستند، در حالی که تعداد زیادی از این جمعیت زیر آوار هستند. طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، تعداد مجروحان نیز به ۲۱ هزار و ۴۸ تن رسیده و از سوی دیگر ۱۹۵۰ فقره گزارش درباره مفقودان زیر آوار دریافت شده که ۱۰۵۰ مورد مربوط به کودکان است. 

این در حالی است که خبرنگار المیادین گزارش داده حملات دریایی، زمینی و هوایی اسرائیل به مناطق مختلف غزه به خصوص قلب این باریکه و مناطق شمالی و مرکزی ادامه دارد و اسرائیل تمرکز خود را بر بمباران گسترده مناطق مسکونی گذاشته تا اینگونه بیشترین تلفات را به فلسطینیان وارد کند و از طرفی هم حماس را مجبور به آزادی اسرای اسرائیلی در غزه نماید. اما آنچه فارغ از حوزه میدانی باید موردتوجه قرار بگیرد این است که از حدود دو روز پیش میزان انتقادها از وضعیت کنونی رشد چشمگیری یافته است.  

واقعیت این است که احزاب مخالف نتانیاهو و حزب «لیکود» در زمان تشکیل کابینه فعلی به هیچ وجه حاضر به ائتلاف با وی نشدند، چراکه آنها این روزها را پیش‌بینی می‌کردند و می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی رخ دهد

نتانیاهو در مقابل فشار دو جانبه

واقعیت این است که با گذشته چهار هفته از شروع جنگ حماس و اسرائیل حالا اوضاع و احوال به سمت و سویی رفته که انگشت‌های اتهام به سمت نتانیاهو نشانه رفته است. به عنوان مثال روز گذشته (دوشنبه) روزنامه یدیعوت آحارونوت سندی را فاش کرد که در سال ۲۰۱۶ وزیر جنگ وقت اسرائیل آنرا به نتانیاهو ارائه کرده، مبنی بر اینکه حماس قصد دارد جنگ آتی را به داخل اراضی اشغالی بکشاند، شهرک‌های صهیونیست‌نشین را آزاد و اسرائیلی‌ها را به اسارت بگیرد اما مقامات سیاسی و امنیتی تل‌آویو آنرا جدی نگرفتند. 

روزنامه مذکور نوشته است این سند توسط «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ وقت در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ صادر شد که در آن عملیات طوفان الاقصی که توسط جنبش حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، پیش‌بینی شده بود. در این سند آمده است که «تعویق تصمیم انجام حمله پیشگیرانه به نوار غزه پس از ژوئیه ۲۰۱۷ اشتباه فاحشی خواهد بود که تبعات درازمدت خواهد داشت که در برخی موارد تبعاتش بیشتر از جنگ یوم کیپور خواهد بود و بر اوضاع داخلی اسرائیل، آگاهی شهروندان و تصویر و جایگاه آن در منطقه تاثیر خواهد گذاشت. باید گفت که این برآوردها بسیار درست از آب درآمده اما باید متوجه بود که این افشاگری پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پستی سرویس‌های امنیتی این رژیم را مسئول شکست در برابر عملیات «طوفان الاقصی» دانست و مدعی شد، هیچگونه هشداری درباره وضعیت خطرناک نوار غزه دریافت نکرده است. بدون شک افشای این سند برای نتانیاهو بسیار زیان‌‌آور خواهد بود اما واقعیت این است که علاوه بر تجمع خانواده اسرای اسرائیلی مقابل خانه نتانیاهو و مسائل اینچنینی، در خارج از اراضی اشغالی هم وضعیت نتانیاهو چندان مناسب نیست. در این راستا برای اولین بار طی 24 روز گذشته وزارت خارجه فرانسه با محکوم کردن حملاتی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی شده، از تل‌آویو خواست تا تدابیری فوری برای حفاظت از جان مردم فلسطین اتخاذ کند. همچنین اریک ککرل، نماینده مردم و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ملی فرانسه هم در آنتن زنده تلویزیون این کشور اعلام کرد نمی‌توانستیم عملیات حماس را پیش‌بینی کنیم ولی اسرائیل جلوی دیدگان همه جنایت جنگی در غزه انجام می‌دهد و حداقل به این روند اعتراض کنیم! از سوی دیگر رئیس جمهوری مصر در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود تاکید کرد، قاهره اجازه کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه به مصر را نداده و نخواهد داد که این مواضع عبدالفتاح السیسی را باید به نوعی پشت کردن به ماهیت اسرائیل دانست. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای عربی هم در این میان پاسخ نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر اتخاذ موضع به نفع تل‌آویو را رد کرده‌اند اما نکته اینجاست که تمام این وضعیت، خروجی استقرار تفکر راستگراهایی است که نتانیاهو آنها را هدایت می‌کند. واقعیت این است که احزاب مخالف نتانیاهو و حزب «لیکود» در زمان تشکیل کابینه فعلی به هیچ وجه حاضر به ائتلاف با وی نشدند؛ چراکه آنها این روزها را پیش‌بینی می‌کردند و می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. با این همه باید منتظر آن بود که جنگ فعلی تمام شود؛ چراکه بدون شک لیکود و نتانیاهو در تل‌آویو و به درخواست مردم و مخالفانشان محاکمه خواهند شد و دلیلش این است که حالا موجودیت اسرائیل زیر ضربه رفته است.