سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به بزگراری نشست 3+3 در تهران، ایران و روسیه را شرکایی غیرقابل اعتماد خواند که قادر به درک مسائل از جمله درباره قفقاز نیستند. 

به گزارش ایسنا، در پی برگزاری نشست گروه همکاری قفقاز در چارچوب ۳+۳ (روسیه، ایران و ترکیه-آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) و در سطح وزرای امور خارجه در تهران، «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری، در پاسخ به این که چه نظری درباره میزبانی تهران برای این نشست دارد، گفت: درباره بخش ارمنستان-آذربایجان باید بگویم که ما از هرگونه تعاملی که با حسن نیت انجام بگیرد و به صلح و ثبات مردم قفقاز جنوبی کمک کند، فارغ از این که این مذاکرات در کجا برگزار شود یا چه کسی میزبان آن باشد، استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اما با در نظر داشتن این، ما بر وضعیت جغرافیایی حساس قفقاز جنوبی با توجه به موقعیت ایران و روسیه واقفیم، اما ما این کشور‌ها را شرکای قابل اعتمادی نمی‌دانیم که قادر به درک مسائل باشند.

واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی خود در پی نشست ۳+۳ درباره محور قفقاز جنوبی، با بیان اینکه این نشست این پیام را داشت که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه از کنشگری فعال برخوردار است و در اوج بحران در منطقه غرب آسیا نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی نیز از توجه لازم برخوردار است، تصریح کرد: فرمت ۳+۳ یک سازوکار منطقه‌ای برای حل بحران و مسائل در منطقه قفقاز جنوبی است. 

وی تاکید کرد: کشور‌های منطقه خود از شایستگی لازم برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای برخوردارند و نشست تهران نیز پیام قوی‌ای را در این ارتباط به جهان ارسال کرد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی باشیم.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، او در پاسخ به این سوال که آیا حملات انصارالله یمن علیه مواضع رژیم صهیونیستی از سوی ایران هدایت یا تسهیل شده است، با ادعای این که انصارالله یمن از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه است، گفت: نمی‌خواهم درباره ارزیابی این که آن‌ها ممکن است چه جا‌هایی را هدف قرار دهند صحبتی بکنم.

ارزیابی در این باره را به پنتاگون واگذار می‌کنم. فقط می‌گویم ما نگران افزایش حملات نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه هستیم، چه منافع آمریکا و چه منافع دیگر در منطقه را هدف قرار دهند. ما ایران را برای این حملات پاسخگو می‌کنیم. وزیر امور خارجه هم روز گذشته در گفت‌وگویی بیان کرد که ما برای این موضوع آماده می‌شویم و در صورت لزوم، پاسخ خواهیم داد.

میلر در پاسخ به این که آیا با توجه به این، از نظر او ایران این حملات را هدایت می‌کند، توضیح داد: من نگفتم آن‌ها هدایت می‌کنند. چه آن‌ها هدایت کنند، چه نکنند، این‌ها شبه‌نظامیانی هستند که تحت حمایتشان (ایران) بوده‌اند و آن‌ها مسئولش هستند.

شب گذشته، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز مدعی شده بود که ایران «فعالانه» حملات شبه‌نظامیان علیه نظامیان آمریکا در منطقه را «تسهیل» می‌کند. این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، اخیرا، در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.» به گفته امیرعبداللهیان، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»