نخستین نشست وزیران امور خارجه فرمت ۳+۳، با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و به میزبانی تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست به شرکت‌کنندگان خیر مقدم گفت و افزود: خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه حضار محترم در تهران برگزار می‌شود. امیدواریم در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور موثر و سازنده کشور دوست، گرجستان باشیم. 

فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه این منطقه شامل روسیه، ترکیه و ایران است. پیش از این، نشست ۳+۳ در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۰ و در سطح معاونان وزرای خارجه و بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار شده بود.

بر اساس آنچه که اعلام شده، در نشست دیروز وزیر امور خارجه گرجستان به دلیل مسائل و اختلافات ارضی که با روسیه دارد، شرکت نکرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه، با اشاره به عنوان این نشست گفت: عنوان این نشست نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود.

او گفت: در این نشست وزیران امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده  علاوه بر تبادل‌نظر در خصوص موضوعات منطقه قفقاز، فرصت خواهند داشت که در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات فیمابین نیز گفت‌وگو و رایزنی کنند.

دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشورهای ماست. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در منطقه قفقاز فرا رسیده است.

آنچه  در غزه   جاری  است، یک  جنایت   جنگی  علیه   بشریت   است

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این نشست همچنین مهمترین موضوعات بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت، گفت: لازم می‌دانم تاثرات عمیق خود را از فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه و فلسطین در حال وقوع است بیان کنم. آنچه در غزه جاری است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است و  هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود. وزیر امور خارجه ایران در ادامه این نشست گفت: ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی؛ زنان و کودکانی که این روزها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق‌بشر با پدیده‌ای شوم به نام نسل‌کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند. در این برهه حساس و تعیین کننده لازم است جامعه جهانی پیامی متحد و قوی به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و رفع محاصره و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و مخالفت جدی با کوچ اجباری ساکنان غزه ارسال کنند. 

امیرعبداللهیان در پایان گفت: علاوه بر این، قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل می‌بایست موضوع حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مورد تأکید اعضای سازمان ملل و کشورهای منطقه قرار گیرد.