عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و مللی که به دنبال استقلال خود هستند، به عنوان یک خط مشی کلی در حوزه سیاست خارجی مطرح شده و به عنوان یکی از وظایف دولت‌ها در تحقق آن، تاکید شده است. 

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ افزود: در خصوص نحوه حمایت‌های ایران از فلسطین، متناسب با شرایط، زمان، مکان و نیاز‌هایی که وجود دارد، مسئولان کشور، تصمیم‌گیری خواهند کرد. اکنون در ایران، وحدت‌نظر برای اینکه بتوانیم شرایط عمومی بین‌المللی را در دفاع از مردم فلسطین بسیج کنیم، وجود دارد.

به گفته وی، آنچه این روز‌ها در حال رخ دادن است، این است که مردم فلسطین و به ویژه غزه در شرایطی قرار گرفته‌اند که نه تنها به دنبال رهایی از سلطه، غصب و اشغال‌گری هستند، بلکه در خصوص آن‌ها قواعد آمره بین‌المللی توسط رژیم غاصب نقض شده است. کشتن کودکان و اکنون حادثه غم‌بار انفجار در بیمارستان، عملاً اعدام دسته‌جمعی بخشی از زنان، کودکان و کسانی که در این بیمارستان مستقر بودند، نشان می‌دهد در هزاره سوم اتفاقاتی رخ می‌دهد که در بحبوحه جنگ جهانی دوم و یا جنگ‌های ویران‌گر بین‌المللی، کمتر نظیر و شبیه دارد.

وی یادآور شد در چنین حالتی طبیعی و بدیهی است که ملت‌های آزاده جهان به این موضوع ورود پیدا می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که نسبت به حقوق بشر ورعایت قواعد آمره بین‌المللی واکنش نشان داده و همواره بر آن تاکید کرده است، مستثنی از این امر نیست.

مقتدایی گفت: حوادث غم‌بار این روز‌های غزه نشان می‌دهد که سبُعیت و درندگی یکی از خوی‌هایی است که همچنان در رژیم صهیونیستی وجود دارد و مقابله با آن یک ضرورت است نه یک راه انتخابی، چون این می‌تواند مانند ویروس در سایر نقاط هم تکثیر شود، کمااینکه در جریان داعش هم چنین اتفاقی افتاد و اکنون واضح است که آمریکا از چنین روندی، حمایت کرده و آن را تقویت می‌کند.

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،  با این توضیحات، جمهوری اسلامی ایران، نه تنها وظیفه حمایت از یک ملت مظلوم را بر عهده دارد، بلکه به عنوان یکی از کشور‌های دارای توانمندی که می‌تواند اجماع جهانی ایجاد و ملت‌هایی که از چنین روندی، نگرانی دارند، تقویت و هم‌بسته کند. وی یادآور شد: در این رابطه، ملت ایران، بسیار پیش‌رو عمل کرده است و رعایت حقوق بشر از سوی کسانی که ناقض آن هستند، الان یک توقع است، اما در کنار و همزمان با آن، مجازات ناقضان حقوق بشر که جنایت جنگی انجام دادند، یک ضرورت انکارناپذیر است و ایران از تمام توان خود برای مجازات کسانی که جنایت جنگی کردند، بهره خواهد گرفت. مقتدایی تصریح کرد: در خصوص نحوه حمایت‌های ایران از فلسطین، متناسب با شرایط، زمان، مکان و نیاز‌هایی که وجود دارد، مسئولان کشور، تصمیم‌گیری خواهند کرد. اکنون در ایران، وحدت‌نظر برای اینکه بتوانیم شرایط عمومی بین‌المللی را در دفاع از مردم فلسطین بسیج کنیم، وجود دارد و تلاش کردیم این اتفاق بیفتد.