رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم درباره احتمال نقش داشتن روسیه در حمله حماس گفت: به هر حال روسیه کشوری است که درگیر جنگ اوکراین است و بخش اعظم ظرفیت لجستیکی غرب پشت اوکراین قرار گرفت. اکنون هم بخش عمده این کمک‌ها باید صرف اسرائیل و جنگ با فلسطین شود. طبیعتا این جنگ بیشتر در راستای منافع روسیه است اما اینکه به معنای نقش داشتن روس‌ها باشد، من بعید می‌دانم چنین نقشی را بتوان برای روسیه قائل شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره ادعای نقش‌آفرینی روسیه در حمله حماس به دیده‌بان ایران اظهار کرد: عملیات حماس بسیاری از بازیگران منطقه از جمله ایران و روسیه را غافلگیر کرد. به باور من چنین مواردی به عنوان یک سری اتهامات سیاسی مطرح می‌شود. 

وی افزود: اما یک واقعیت وجود دارد و آن این است که جریان حماس برخلاف دیگر گروه‌های مقاومت، دست‌کم از سال 2005 میلادی به این سو کمتر زیر ذره‌بین اطلاعاتی اسرائیل قرار داشت. به همین دلیل نیروهای مختلفی از کشورهای مختلف دنیا با حماس همکاری داشتند و حتی همکاری‌هایی با چچن‌ها صورت گرفت. چون نیروهای قدیر اف و چچن به عنوان نیروهای همراه پوتین در جنگ با اوکراین به حساب می‌آیند، این بحث به این نحو مطرح شده که همکاری‌هایی که در زمان بهار عربی شکل گرفت، بعد از شکست بهار عربی هم ادامه داشته و الان در موضوع فلسطین ادامه دارد. این‌ها فرضیاتی است که مطرح شده و باعث شکل‌گیری این ادعاها شده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه روسیه از چه طرقی می‌توانسته به فلسطین کمک کند، تصریح کرد: جمعیت یهودیان داخل قلمرو روسیه از جمعیت یهودیان اسرائیل هم بیشتر است. بخش عمده‌ای از مقامات سیاسی در دومای روسیه در اختیار یهودیان روسیه قرار دارد. بنابراین این ادعا که روسیه به سمت همکاری‌های راهبردی با گروه‌های مقاومت حرکت کرده باشد را دشوار می‌دانم. به ویژه اینکه بارها روسیه و اسرائیل سطح بالای همکاری‌های راهبردی و اطلاعاتی را باهم داشتند. اصولا مناسبات بین روسیه و اسرائیل، به ویژه در زمینه اصلاحاتی، امنیتی و نظامی به حدی گسترده بوده که جایی برای گروه‌های مقاومت نبوده است. لذا معتقدم آنچه مطرح است بیشتر یک ادعای سیاسی است و بعید می‌دانم دولت روسیه نقشی در جنگ حماس داشته باشد.