همزمان با سالگرد جمعه خونین زاهدان، دیروز ویدیوها و گزارش‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از بروز نآرامی در نمازجمعه این شهر بود؛ به طوری که برخی ویدئوها نشانگر تیراندازی به سمت معترضان و مجروح شدن تعدادی از نمازگزاران بود. با این حال؛ دادستان مرکز سیستان‌وبلوچستان با تکذیب این تصاویر، گفت: تردد در شهر زاهدان عادی است.

به گزارش ایلنا، مهدی شمس‌آبادی درباره تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تیراندازی در اطراف مسجد مکی، گفت: برخلاف فراخوان‌هایی که از روزهای قبل برای ایجاد تجمع در استان منتشر شده بود، مردم به خوبی شرایط را مدیریت کردند، در فراخوان‌ها شرکت نکردند و اتفاق خاصی هم رخ نداده است.

وی افزود: نمازگزاران در مسجد مکی حاضر شدند و بعد از اقامه نماز مسجد را ترک کردند. شمس‌آبادی گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر زخمی شدن عده‌ای اطراف مسجد مکی جدید نیست و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

گزارش یک رسانه از وضعیت دیروز زاهدان

تسنیم نیز در گزارشی از وضعیت دیروز زاهدان نوشت: گروهک‌های تجزیه‌طلب و منافقین از ماه‌ها قبل در تلاش ‌بودند به بهانه حوادث ۸ مهر زاهدان، دوباره با تحریک مردم بلوچ در نماز این هفته زاهدان اقدام به اغتشاش و ناامنی کنند و برخی تحرکات سنگین ر‌سانه‌ای خود را از روزهای گذشته آغاز کرده بودند و تلاش‌های بسیاری کردند تا مردم را با خود همراه کنند.

بنابراین گزارش، این رسانه‌ها با طرح ادعاهای غیراوقعی و انتشار اخبار کذب در تلاش بودند احساسات مردم سیستان و بلوچستان و به ویژه مردم بلوچ را به بهانه حوادث ۸ مهر برانگیخته و اوضاع را علیه آنها نشان دهند و بگویند نظام اسلامی کاری برای شما نخواهند کرد تا با این حربه بتوانند ‌با حضور برخی عوامل نفوذی خود، شهر را ناامن کرده و اقدام به تخریب اموال عمومی و درگیری 

در شهر کنند.

براین اساس، نیروهای امنیتی از صبح جمعه به منظور جلوگیری از هرگونه درگیری و اغتشاش در سطح شهر، در آماده‌باش کامل بوده و با حضور در برخی معابر و خیابان‌های شهر به ویژه خیابان خیام که منتهی به مسجد مکی می‌شود، تحرکات افراد نفوذی و معاند را تحت نظر گرفته تا مانع هرگونه خرابکاری از سوی این افراد شوند.

در ادامه گزارش تسنیم می‌خوانیم.: پس از اتمام نماز جمعه اهل سنت زاهدان، عده‌ای قلیل اقدام به تجمع و سنگ‌اندازی به سمت نیروهای امنیتی کردند که مأموران امنیتی نیز با تیراندازی هوایی و پرتاب گاز اشک‌آور صحنه را مدیریت کردند و این عده نیز بعد از دقایقی پراکنده شدند.

در پایان این گزارش آمده است: طبق گزارش میدانی خبرنگار تسنیم هیچ‌گونه مشکل خاصی در سطح شهر نیست و فقط تعدادی از نیروهای امنیتی در خیابان خیام مستقر‌ند تا مانع از هرگونه اقدام خرابکارانه از سوی برخی افراد شوند. با این حال اما رسانه‌های «تجزیه‌طلب، معاند و منافقان» در فضای رسانه‌ای، وضعیت شهر را ‌‌جنگی و همراه با درگیری نشان داده و بعضاً با انتشار فیلم‌های قدیمی می‌خواهند به مخاطب اینگونه القا کنند ‌وضعیت شهر ناامن است و نیروهای امنیتی در حال سرکوب نمازگز‌اران هستند، اما واقعیت امر حکایت از آرامش کامل در شهر بدون هرگونه تجمع 

یا ناامنی است.