در جریان نشست مشترک وزیران خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با وزیر خارجه آمریکا در نیویورک، بار دیگر ادعای همیشگی درخصوص جزایر سه‌گانه در خلیج فارس تکرار شد. به گزارش ایرنا، وزیران خارجه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترکی همچنین جمهوری اسلامی ایران را به تهدید امنیت منطقه و عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای متهم کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و وزیران امور خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در نیویورک در بیانیه مشترکی جمهوری اسلامی ایران را متهم به تهدید امنیت منطقه کرده و بار دیگر از ایران خواستند که تکثیر پهپاد‌ها و سایر سلاح‌های خطرناکی را که تهدیدی خطرناک برای منطقه است، متوقف کند. این وزیران در بیانیه خود بار دیگر از ادعای بی اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حمایت کرده و خواهان آنچه آن را دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز برای این جزایر از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه دادگستری بین المللی براساس قواعد حقوق بین الملل از جمله منشور سازمان ملل خواندند، شدند.

برپایه این گزارش، وزیران خارجه آمریکا و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از بیانیه خود ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند و از تهران خواستند تا با آژانس به طور کامل همکاری کند.

به گفته شبکه الحره، این وزیران همچنین در بیانیه خود از تماس دیپلماتیک عربستان و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس با ایران برای تداوم کاهش تنش منطقه‌ای استقبال و بر اهمیت پایبندی کشور‌های منطقه به قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل تاکید کردند. وزیران خارجه آمریکا و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر حمایت خود از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تاکید کردند. امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان سعودی و کویت اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند. قرار است این شورا در نیویورک با حضور ایران و عراق هم نشست مشترکی برگزار کند.