فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه مردم مخالف اسلام نیستند و با اسلام و قرآن ضدیتی ندارند، گفت: مردم دوست ندارند که حکومت در همه شئون زندگی آنها مداخله کند. چه لباسی بپوشند، چه نپوشند و چه کار کنند. مردم سربازان یک پادگان نیستند که شما بخواهید همه چیز را برای آنها تعیین کنید.

حسین علایی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین افزود: به نظر من اگر حکومت و همه دستگاه‌های حاکمیتی بپذیرند که به سبک زندگی مردم کار نداشته باشند و مردم را آزار و اذیت نکنند و بگذارند مردم زندگی خود را بکنند خیلی از مسائل حل خواهد شد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قبل از اینکه ماجرای مهسا امینی پیش بیاید پیشنهادی به یکی از دوستان دادم و گفتم این را به رهبری برسانند. گفتم بیایید دو کار انجام دهید: اول اینکه بگذارید خانم‌ها به ورزشگاه بروند و دیگر اینکه گشت ارشاد را جمع کنید و گفتم دلیل اینکار هم این است که شما مجبور به این نوع تصمیمات خواهید شد.

بعید   است  در  کشور  افراد  خودسر  داشته  باشیم،  زیرا...

علایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: بعید است در کشور افراد خودسر داشته باشیم چون در ایران کسی نمی‌تواند بدون هماهنگی با دستگاه‌های حاکمیتی اقدامی انجام بدهد که باعث اخلال در سیستم باشد. به نظرم چنین چیزی وجود ندارد. 

وی درمورد مشارکت مردم در انتخابات نیز گفت:‌ مردم اگر حس کنند که دارند واقعاً آزادانه انتخاب می‌کنند مشارکت می‌کنند. انتخابات اگر آزاد باشد خود به خود، مشارکت به وجود می‌آید چون رقابت اتفاق می‌افتد؛ اما زمانی مشارکت پایین می‌آید که مردم نتیجه انتخابات را از قبل روشن شده بدانند. در این حالت می‌گویند چه نیازی است که ما پای صندوق برویم. 

سردار علایی گفت: اگر حکومت به سمت اجرای خواسته‌های مردم برود، مشارکت افزایش می‌یابد؛ اما برخی «دوست دارند انتخابات رقابت بین خودی‌ها باشد»

به گفته وی، باید نمایندگان مجلس تصویب کنند تا نظارت استصوابی را کنار بگذارند، شورای نگهبان باید به طرف حفظ حقوق مردم بیاید و از رای مردم در مقابل احتمال دخالت دولت و حاکمیت دفاع کند.