سعید شمس

اینکه انتخابات اسفند ۱۴۰۲ به مانند اسفند ۱۳۹۸ و خرداد ۱۴۰۰ با مشارکتی حداقلی برگزار شود، بسیار محتمل است؛ و در سالی که انتخابات مجلس دوازدهم در آن رقم می‌خورد؛ این موضوع بیش از هر موضوع دیگری دغدغه نظام سیاسی حاکم بر کشور است. دیروز معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس در خصوص پیش‌بینی از میزان مشارکت در انتخابات گفت: «دلیلی برای پایین بودن مشارکت وجود ندارد. استقبال نخبگان و جوانان از پیش ثبت نام انتخابات، نوید حضور پرشور مردم در انتخابات را می‌دهد. مردم همواره نشان داده‌اند که به سخنان کسانی که از تحریم انتخابات سخن می‌گویند اعتنا و توجهی نمی‌کنند.»

سیدمحمد حسینی در دومین دوره طرح حامیم، مشارکت اندک در دوره‌های قبلی انتخابات را به ضعف دولت‌هایی که بر سر کار بودند نسبت داد و به این نتیجه رسید که مردم به دلیل نارضایتی از عملکرد حاکم، انگیزه‌ چندانی برای مشارکت نداشتند.

فعال سیاسی اصولگرا به «توسعه ایرانی» گفت:‌ وقتی گرانی است و فکری برایش نمی‌شود، وقتی بیکاری است و اشتغالزایی صورت نمی‌گیرد و ... طبیعی است که تعدادی از مردم تصمیم بگیرند راًی ندهند. در واقع هر نظامی چون به مردمش نیاز دارد، باید درصدد برطرف کردن نیازهای عمومی باشد

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: «بدون تردید اگر مردم احساس کنند که مسئولین به دنبال خدمت صادقانه و بی‌منت به آنها هستند با انگیزه و روحیه بالایی در انتخابات شرکت خواهند کرد.»

بر این سخنان حسینی هم که استناد شود؛ باز نتیجه این است که میزان مشارکت در انتخابات کمتر از دوره‌های قبل خواهد بود چرا که دولت ابراهیم رئیسی به اذعان بسیاری از صاحبنظران، یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های تاریخ انقلاب بوده است.

خبرنگار «توسعه ایرانی» در همین راستا به سراغ عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران و محمد جواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اعتماد ملی رفت تا نظرشان را درباره سطح مشارکت در انتخابات و الزامات افزایش آرای صندوق‌های رأی جویا شود.

عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»:  الان اگر انواع و اقسام مشکلات داخلی و خارجی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... داریم، ریشه در این مساله دارد که دولت و مجلس مستقر حاصل دو انتخاباتی هستند که به لحاظ تعداد راًی رکورد کمترین میزان به لحاظ عددی را زدند

بیشتر از هر مقطع دیگری به انتخابات پرشور نیاز داریم

فعال سیاسی اصولگرا به «توسعه ایرانی» گفت:‌ نظام اسلامی با اینکه یکی از مردمی‌ترین حکومت‌ها را در خود جای داده است، از جانب غرب و استکبار به غلط به این متهم است که حاکمیتی خودراًی است و مردم از حاکمان فاصله گرفته‌اند. این ذهنیت مخصوصاً از وقایع سال گذشته بیشتر تبلیغ و ترویج شد. شرح حال این روزهای کشور ما را به این نتیجه می‌رساند که بیشتر از هر مقطع دیگری به انتخابات پرشور نیاز داریم. به همین دلیل توقع چیزی جز این نمی‌تواند باشد که همه الزام‌های انتخابات مطلوب فراهم شود.

عباس سلیمی نمین افزود: اینکه به هر حال گروهی از مردم گله و اعتراض‌هایی دارند، واقعیتی است که هیچ کس حق ندارد انکارش کند. پس با در نظر گرفتن نارضایتی‌های بخشی از جامعه باید در قدم اول کاستی‌ها را شناخت و در قدم بعدی از پتانسیل‌های موجود استفاده کرد تا مردم به این نتیجه برسند که مسئولان به فکر آرامششان هستند. وقتی گرانی است و فکری برایش نمی‌شود، وقتی بیکاری است و اشتغالزایی صورت نمی‌گیرد و ... طبیعی است که تعدادی از مردم نتیجه‌ای در راًی دادن نبینند و تصمیم بگیرند راًی ندهند. در واقع هر نظامی چون به مردمش نیاز دارد، باید درصدد برطرف کردن نیازهای عمومی باشد.

او افزود: مجلس در ساختار مدیریتی کشور جایگاهی کاملاً موثر دارد. بنابراین اینکه نماینده هر حوزه‌ای با چند درصد راًی‌های ممکن مجلس‌نشین شود،  بی‌شک تاثیری عمیق در مسئولیت‌پذیری و البته موفقیتش در انجام وظایف نمایندگی دارد. بر همین اساس باید کاری کرد تا مخصوصاَ‌ در شهرهای کوچک چهره‌هایی به کارزار انتخاباتی ورود کنند که صلاحیت جذب بیشتر مردم را داشته باشند. در غیر اینصورت در انتخاباتی کم راًی کسانی برای ۴ سال وارد مجلس خواهند شد که از کمترین شاخصه لازم محروم هستند که نتیجه چنین روندی پررنگ شدن ناکارآمدی و البته گرفتاری آحاد مختلف مردم است.

سلیمی در پایان گفت:‌ امیدوارم بعد از دو انتخاباتی که در فضای سرد برگزار شد، مجلس دوازدهم از دل انتخاباتی پرشور و با بیشترین آرای ممکن قد علم کند.

شرط برگزاری انتخابات پرشور، حضور همه سلیقه‌های سیاسی است

عضو حزب اعتماد ملی نیز در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» با اشاره به اینکه انتخابات برای پرشور شدن به حضور همه سلیقه‌های سیاسی نیازی مبرم دارد، افزود: در این ۴۵ سالی که از انقلاب می‌گذرد هر زمان که شاهد انتخابات با میزان بالای مشارکت بودیم، به تبع آن دولت و مجلسی روی کار آمده است که حتی‌المقدور پاسخگوی مطالبات عمومی شده است. الان هم اگر انواع و اقسام مشکلات داخلی و خارجی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... داریم، ریشه در این مساله دارد که دولت و مجلس مستقر حاصل دو انتخاباتی هستند که به لحاظ تعداد راًی رکورد کمترین میزان به لحاظ عددی را زدند. پس واجب است، همه ارکان نظام در مدت زمان باقی مانده هر آنچه لازم است را انجام بدهند تا مردم به این نتیجه برسند که راًی شان دیگر قرار نیست زینتی باشد.

محمد جواد حق‌شناس افزود: ترمیم شرایط و حل مسائل زمانی محقق می‌شود که همه نیروهای حاضر در کشور در عرصه باشند. ما در حالی به استقبال انتخابات مجلس دوازدهم می‌رویم که مجلس فعلی به طور کاملاً معلومی از تخصص و تجربه لازم محروم است. در واقع وقتی در انتخابات مجلس پیشین در برخی از حوزه‌ها راًی باطله اول شد‌ قابل حدس بود که قرار نیست مجلس یازدهم کاری از پیش ببرد. به همین دلیل شورای نگهبان باید با تجدیدنظر در سیاست اشتباه استصواب اجازه حضور اصلاح‌طلبان را هم بدهد تا در نهایت این مردم باشند که تشخیص می‌دهند چه کسی و چه کسانی عهده‌دار مسئولیت نظارت و قانون‌گذاری شوند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: در شرایطی که از سوی جامعه جهانی انواع و اقسام تهدید و تحدیدها را متحمل می‌شویم، بیشتر از هر دوره دیگری به انتخاباتی با میزان رای بالا نیاز داریم.

حق شناس در پایان گفت: شش ماهی که تا راًی‌گیری باقی مانده است برای فراهم کردن الزام‌های انتخاباتی پرشور کافی است.