رئیس‌جمهور مستعفی یمن حکمی را مبنی بر انتقال قدرت به شورای رهبری ریاست جمهوری صادر کرد. به گزارش روسیاالیوم، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن علت این تصمیم را تکمیل اجرای ماموریت‌های مرحله انتقالی عنوان کرده است. وی گفت که تمام اختیارات خود را بر اساس قانون اساسی و ابتکارعمل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به این شورا واگذار کرده است. در این حکم آمده است، شورای رهبری علاوه بر اختیارات او، تمام اختیارات معاون رئیس جمهور را در بر می‌گیرد. همزمان، هادی در تصمیمی جداگانه از برکناری معاونش علی محسن الاحمر از منصبش خبر داد. طبق این حکم، شورای رهبری ریاست جمهوری به ریاست رشاد محمد العلیمی بوده و هفت عضو به نام‌های سلطان علی العرادة،  طارق محمد صالح،  عبدالرحمن أبو زرعة،  عبدالله العلیمی باوزیر،  عثمان حسین مجلی،  عیدروس قاسم الزبیدی و فرج سالمین البحسنی دارد. شورای رهبری ریاست جمهوری اداره سیاسی، نظامی و امنیتی کشور طی مرحله انتقالی را برعهده دارد. اختیارات رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری شامل فرماندهی ارشد نیروهای مسلح، نمایندگی یمن در داخل و خارج، تعیین استانداران و مدیران امنیتی و قضات دادگاه عالی و رئیس بانک مرکزی بعد از رایزنی با نخست وزیر می‌شود تا پس از آن درمورد اسامی با اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری توافق شود.

در این مسیر رشاد محمد العلیمی، ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت. رشاد محمد العلیمی در سال ۱۹۵۴ در استان تعز به دنیا آمد و تحصیلات اولیه خود را سال ۱۹۶۹ در صنعاء به پایان رساند. العلیمی فعالیت‌های سیاسی خود را در حزب سازمان ناصری یمن آغاز کرد و در دانشکده پلیس و علوم نظامی کویت درس خواند و سال ۱۹۷۵ از آنجا فارغ التحصیل شد و به صنعا بازگشت و در دانشکده پلیس مشغول به کار شد و همزمان تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات دانشگاه صنعا ادامه داد. العلیمی در انفجار سوم ژوئن ۲۰۱۱ در مسجد النهدین دفتر ریاست جمهوری یمن که با هدف ترور علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و تعدادی از فرماندهان و رهبران این کشور یمن انجام شد، آسیب دید و برای درمان به عربستان منتقل شد، او ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲ پس از یک سال طول درمان در عربستان و آلمان به صنعا بازگشت. او از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ در دانشکده پلیس صنعا فعالیت داشت و از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ در اداره تحقیقات جنایی مشغول به کار بوده است. مدیر امور حقوقی وزارت کشور، رئیس اداره مهاجرت و پاسپورت، رئیس پلیس استان تعز، وزیر کشور یمن، معاون نخست وزیر در امور دفاعی و امنیتی، رئیس کمیته عالی امنیتی یمن و مشاور رئیس جمهور یمن تنها بخشی از سمت‌هایی است که او در این سال‌ها به عهده داشته و نشان می‌دهد که وی را باید یک چهره امنیتی کامل دانست.

در این میان محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن روز پنجشنبه در واکنش به اقدام اخیر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن برای واگذاری تمامی اختیارات خود به یک شورای رهبری ریاست جمهوری اظهار کرد: این اقدام همه را غافلگیر کرد، در واقع رشاد العلیمی به عنوان رئیس جدید این شورا انتخاب شد؛ چون او یک چهره آمریکایی است. البخیتی در ادامه گفت: رشاد العلیمی تنها کسی است که در تصویب بند مربوط به حضور آمریکا در یمن مخالفتی نشان نداد. این عضو دفتر سیاسی انصارالله در ادامه گفت: این اقدام مشروعیت دروغین جنگ علیه یمن را از بین برد و قطعاً مقاومت مردم یمن باعث شده چنین تصمیم غیرقانونی و بدون توجیهی که در راستای منافع مردم یمن نیست، گرفته شود.