سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس، موارد «شکلی» و «عینی» افرادی که قصد داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند، بررسی خواهد شد.

به گزارش فارس، هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی درباره مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، گفت: این مرحله برای نخستین بار و طبق قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله موارد «شکلی» و «عینی» افرادی که قصد داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارند، بررسی خواهد شد. این بررسی‌ها نیز توسط نهادها و دستگاه‌های مرجع همچون قوه‌قضائیه، وزارت علوم، سازمان ثبت احوال و... انجام خواهد گرفت و به ثبت‌نام‌کنندگان اطلاع داده خواهد شد که مدارک‌شان مورد تأیید است یا خیر.

طحان‌نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان در این مرحله تنها بر روندها و فرآیندها نظارت خواهد کرد تا پیش‌ثبت‌نام‌ها به درستی انجام گیرد، عنوان کرد: کسانی که مدارک‌شان در مرحله پیش‌ثبت‌نام تأیید شود، می‌توانند در مرحله بعد که حدود ۲ ماه دیگر آغاز می‌شود، اقدام به ثبت‌نام کنند. در آن مرحله شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها و شرایط طبق قانون خواهد پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره موارد شکلی و عینی نیز توضیح داد که منظور مدارک هویتی (تابعیت، سن و...)، مدارک تحصیلی (افراد برای داوطلبی نمایندگی مجلس باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند) و مدارک قضایی (فرد نباید طبق قانون برخی از محکومیت‌های قضایی داشته و باید از گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری برخوردار باشد) است. وی عنوان کرد: با اجرای مرحله پیش‌ثبت‌نام افراد با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام خواهند کرد و افرادی که از حداقل شرایط و مدارک لازم برخوردار نباشند، ثبت‌نام نمی‌کنند که بعد با پیامدهای ردصلاحیت روبرو شوند. لذا با اجرای این مرحله دیگر با برخی از مشکلاتی که در دوره‌های گذشته با آن مواجه بودیم، روبرو نخواهیم شد.