وزیر امور خارجه با بیان اینکه با پیگیری مستمر وزرای کابینه دو کشور، شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی شدن توافقات اقتصادی، تجاری و فن‌آوری بین دو کشور هستیم، گفت: تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور و آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان دیروز در نشست خبری مشترک با «فیصل مقداد» همتای سوری خود در تهران، یکی از محورهای رایزنی خود با وزیر خارجه سوریه را پیگیری اجرایی شدن اسناد همکاری های امضا شده در سفر ابراهیم رئیسی به دمشق عنوان کرد و گفت:‌ امیدواریم با پیگیری‌های مستمر سفرای دو کشور، شاهد پیشرفت اجرای توافق‌ها در زمینه های مختلف باشیم. به گفته وی تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور، آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه به شکلی مناسب و با توجیه اقتصادی که هموطنان بتوانند به اماکن زیارتی در سوریه دسترسی پیدا کنند، از دیگر محورهای گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و سوریه بود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: تقویت بخش خصوصی دو طرف، افزایش سفرهای هوایی میان دو کشور به موازات توسعه همکاری های اقتصادی و نیز همکاری در حوزه ترانزیت نیز امروز مورد بحث قرار گرفت. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: برای پیگیری بیشتر توافقات دو رئیس جمهور، کمیته مشترک اقتصادی، علم و فناوری، مالی و بانکی و حقوقی به صورت فعال پیگیر هستند.

امیرعبداللهیان موضوعات مرتبط با سوریه و مسائل منطقه‌ای را از دیگر محورهای رایزنی خود با فیصل مقداد عنوان کرد و با محکوم کردن عملیات ترویستی اخیر در دمشق و پاکستان تاکید کرد: این حوادث تروریستی نشان داد که باید با دقت بیشتر تحرکات تروریستی را جدی بگیریم و بر همکاری های جهانی برای مبارزه تروریسم تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید گفت: ایران به تلاش ها و حمایت‌های خود جهت صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه می دهد. وی تصریح کرد: صلح و امنیت در منطقه جز با دخالت نکردن نیروهای بیگانه، تشویق به بازگشت آوارگان، لغو تحریم های یکجانبه غرب و گفت‌وگوهای ملی محقق نمی‌شود.

تاکید بر استمرار برگزاری نشست آستانه

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: امروز لزوم تداوم گفت‌وگوهای آستانه و تحولات مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دادیم؛ به تازگی نشست بیستم کارشناسان ارشد این نشست برگزار شده و امیدواریم که این نشست‌ها همچنان تداوم داشته باشد چرا که این مهم در دستورکار همه طرف های حاضر در این نشست قرار دارد.

گام های عملی برای توسعه روابط تهران و دمشق برداشته شده است

در ادامه این نشست هم وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه دو کشور تلاش می کنند تا روابط ایران و سوریه دستاوردهایی داشته باشد، گفت: گام‌های عملی در این خصوص آغاز شده و با دستورات رهبران دو کشور تلاش داریم گسترش دهیم.

فیصل مقداد سفر هیات سوری به تهران را در راستای عمق بخشیدن به روابط دو کشور ارزیابی کرد و گفت: باید این موضوع را هم گفت که سفر آقای رئیسی به دمشق صرفاً برای مسائل اقتصادی نبود، بلکه در خصوص همکاری‌های سیاسی و بین المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه کشورش همواره بر حقوق ملت‌ها تاکید دارد، اظهار داشت: از تمام کشورهای غربی می خواهم که به حمایت خودشان از تروریسم پایان دهند. وی با طرح این سوال که چرا نیروهای آمریکایی در مرز اردن، سوریه و عراق حضور دارند، توضیح داد: آنها می خواهند مانع تبادلات اقتصادی بین کشورها شوند و نمی‌خواهند ملت ها با همدیگر همکاری داشته باشند. مقداد با قدردانی از اعلام حمایت ایران از سوریه افزود: در زمینه روابط ایران و کشورهای عربی ما از این روابط استقبال می‌کنیم و ما خواهان روابط متوازنی بین همه طرف ها هستیم. وی افزود: طی روزهای آینده در سازمان ملل نشست هایی برگزار خواهد شد و همه ما در این نشست ها بر آزادی و استقلال کشورهای جهان تاکید خواهیم کرد و نقشه کشورهای سلطه گر را برملا خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوریه گفت: کشورهای غربی می خواهند که از بازگشت آوارگان سوری جلوگیری کنند که ما با نهادهای سازمان ملل حتما در این زمینه همکاری خواهیم داشت.

مقداد تاکید کرد: ملت ما تلاش می‌کند به کوچکترین امکانات دسترسی پیدا کند، اما کشورهای غربی با تحریم های یکجانبه مانع آن می‌شوند. این کشورها وقتی صحبت از حقوق بشر می‌کنند دروغ می‌گویند مثلا آمریکا روز گذشته ۴۲ تانکر حامل نفت را متوقف کرد.

وی بیان کرد: شاهدیم که آمریکا با این غارت به دنبال تحقق اهداف خودش است و می‌خواهیم که این اقدامات متوقف شود، روش‌های آمریکا در سرتاسر جهان برای همگان آشکار شده است.

وی ادامه داد: آمریکا برای تحقق اهدافش تروریست‌ها را جا به جا می‌کند، همین وضع هم در شمال سوریه جاری است، هدف دیگر پیشگیری از حل مشکل و تضعیف دولت سوریه است.