پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل به دلیل دعوت مقام‌های ایرانی و روس به اجلاس شهری پایتخت بلژیک از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش یورونیوز، این استعفا سه روز پس از آن صورت گرفت که حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک وی را متهم کرد که با اجازه دادن به ایرانیان [شهردار تهران و هیات همراهش] و یک هیات روس برای شرکت در اجلاس شهری بروکسل، تصویر پایتخت این کشور را «کثیف» کرده است.

اسمت در یک نشست خبری اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

آقای اسمت اصرار دارد که «خطای شخصی مرتکب نشده است».

در همین ارتباط، دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک، در توییتی اعلام کرد پاسکال اسمت، در نتیجه فشارهای او و همکارانش به خاطر دعوت از علیرضا زاکانی استعفا کرده است.

برخی دیگر از اعضای پارلمان بلژیک نیز به تندی از دعوت زاکانی انتقاد کردند.

اسمت اصرار دارد که «خطای شخصی مرتکب نشده است». اسمت جمعه گذشته در برابر نمایندگان بروکسل درباره این موضوع صحبت کرد با این حال وی به‌عنوان یکی از اعضای دولت شهر بروکسل خود را مقابل شمار زیادی از نمایندگان مخالف که برای بازخواست او در جلسه عمومی پارلمان شهری بروکسل آمده بودند تنها دید.

او گفت که او هیچ فشاری بر وزارت امور خارجه اعمال نکرده است و افزود که اگر اخطاریه‌ای از نهادهای فدرال مسئول صدور ویزا دریافت می‌کرد دعوت نامه‌های بحث برانگیز را پس می‌کرد. وی به ماهیت جهانی این کنفرانس اشاره کرد که مقامات ۱۲۰ شهر از سراسر جهان را گرد هم آورده بود.

وزیر امور خارجه بلژیک می‌گوید که اسمت علیرغم مخالفت‌های وزارت امور خارجه بر روی صدور ویزا برای زاکانی و ۱۳ عضو دیگر هیات ایرانی اصرار داشته است.

دو مقام روس نیز برای شرکت در این گردهمایی ویزا گرفته بودند.

در جریان سفر شهردار تهران به بلژیک، گروهی از ایرانیان در بروکسل تجمع اعتراضی برگزار کردند.