هیثم بن طارق، سلطان عمان برای سفری دو روزه و به دعوت رسمی ایران عصر دیروز وارد تهران شد و در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد به شکل رسمی مورداستقبال رئیس‌جمهور قرار گرفت.

بنابرگزارش خبرگزاری‌ها، در این مراسم پس از نواختن سرود ملی دو کشور، سران ایران و عمان از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیده و سپس اعضای هیأت‌‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

رئیس جمهور کشورمان و سلطان عمان پس از این مراسم به شکل خصوصی با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و پس از آن نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد. قرار است در جریان این سفر چهار سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا برسد.

پادشاه عمان در راستای تقویت روابط دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف و گسترش همکاری‌ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان به  تهران سفر کرده است.

سلطان هیثم بن طارق را در این سفر «شهاب بن طارق آل سعید» معاون نخست وزیر در امور دفاعی، «خالد بن هلال آلبوسعیدی» وزیر دیوان سلطنت، «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر دفتر سلطنت، «بدر بن حمد آلبوسعیدی» وزیر خارجه، «سلطان بن سالم الحبسی» وزیر دارایی، «حمد بن سعید العوفی» رئیس دفتر ویژه پادشاهی، «عبدالسلام بن محمد المرشدی» رئیس سازمان سرمایه گذاری، «قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت و تجارت، «سالم بن ناصر العوفی» وزیر نیرو ‌و معدن، «عبدالله بن خمیس الرئیسی» رئیس ستاد نیروهای مسلح و «ابراهیم بن احمد المعینی» سفیر عمان در تهران همراهی می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به روابط تهران- مسقط گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد.

محمد مخبر در فرودگاه مهرآباد ورود هیثم بن طارق و هیات همراه برای سفری دو روزه به ایران را خوشامد گفت و با اشاره به روابط دیرینه و ظرفیت‌های گسترده دو کشور، ابراز امیدواری کرد این سفر برای دو ملت ایران و عمان و کشورهای منطقه منشا خیر و برکت باشد.

وی تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و عمان، نزدیک و عمیق است و این روابط صمیمانه ایجاب می‌کند مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین نیز همپای مناسبات سیاسی توسعه پیدا کند.

مخبر مسائل بانکی را از مهمترین موانع پیش روی توسعه تعاملات تجاری دو کشور برشمرد و از اراده جدی جمهوری اسلامی برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد. هیثم بن طارق پادشاه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه بعضا کاستی‌هایی در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد، گفت: در این سفر در خصوص مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری دو کشور مذاکره و گفتگو خواهیم کرد.

وی بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد و افزود: اگر چالش‌ها و موانع بانکی میان دو کشور برطرف شود، مراودات اقتصادی تجار دو کشور و همکاری‌های تجاری فیمابین تسهیل خواهد شد.

هیثم بن طارق ابراز امیدواری کرد در این سفر به راهکارهایی برای گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین دست‌ یابد.