مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور گفت: یکی از موضوعات مهم در انتخابات که به حوزه احزاب سیاسی بازمی‌گردد، بحث مشارکت است که به اصل رای مردم و تعیین حق سرنوشت برمی‌گردد. وظیفه احزاب سیاسی این است که تا جای ممکن نسبت به انتخابات، آگاهانه و مسئولانه صحبت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله مرادی با اشاره به اینکه امنیت، سلامت، رقابت از نکات بارز به ‌هم پیوسته انتخابات است، تصریح کرد: احزاب نگاه فصلی به انتخابات دارند که این برای فعالیت احزاب آسیب است. ما این موضوع را نمی‌پذیریم و نقش‌آفرینی احزاب باید به صورت مستمر باشد.

به گفته وی، روز گذشته جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب برگزار شد در این جلسه مسائل متعددی بحث شد از جمله اینکه قانون احزاب و تشکل‌های سیاسی فاقد آیین‌نامه اجرایی بود، در حال تدوین آیین‌نامه اجرایی آن هستیم تا بتوانیم موارد اجرایی این قانون را از جمله یارانه احزاب و نام‌گذاری آنها را در یک آیین‌نامه مشخص داشته باشیم.

مرادی درباره مصوبات کمیسیون ماده احزاب گفت: بعد از برگزاری مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین، گزارش آن مطرح شد و برگزاری این مجمع به تایید رسید.

وی تصریح کرد: مصوبه قبلی کمیسیون، در ارتباط با حزب جامعه زینب، با توجه به اختلافات داخلی و مشکلات قانونی که وجود داشت، این بود که استفاده از همه ظرفیت قانونی آن ممنوع بود اما مجددا جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد به درخواست برگزاری جلسه مجمع انتخاباتی با حضور یک سوم اعضای حزب پاسخ مثبت داده شود تا با نظارت کمیسیون ماده ده این انتخابات برگزار شود و این حزب که جزو احزاب ریشه‌دار و تحت مدیریت بانوان کشور است، به فعالیت سیاسی بازگردد و مشکلات آن پایان یابد.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب در ادامه گفت: درخواست تاسیس حزب جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شد که این موضوع به تصویب کمیسیون ماده ده احزاب نرسید. دستور کار بعدی کمیسیون تمدید پروانه فعالیت اقلیت‌های دینی بود که پروانه هفت تشکل اقلیت دینی تمدید شد. انجمن زرتشتیان اهرستان، انجمن اجتماعی زرتشتیان تهران، انجمن زرتشتیان کرمان، انجمن زرتشتیان یزد، انجمن زرتشتیان اردکان، انجمن نیکوکاران مابندادی از جمله این انجمن‌های اقلیت‌های دینی بودند.

وی افزود: نقش اساسی تمرکز در مشارکت را باید حلقه‌های میانی بر عهده داشته باشند. نهادهای مدنی، احزاب‌ سیاسی، مجموعه‌های مذهبی و تمام نهادهایی که می‌توانند نقش حائل میان نظام سیاسی و مردم را ایفا کنند باید حضور مشارکت در انتخابات داشته باشند.