العربیه فارسی به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه مدعی شد، پس از درخواست مستقیم مقامات دمشق، شبه‌نظامیان وابسته به ایران اقدام به برچیدن پرچم جمهوری اسلامی و دیگر گروه‌ها مانند فاطمیون و زینبیون کرده‌اند.

پرچم ایران و این گروه‌ها از اماکنی در شهرهای دیرالزور، المیادین، البوکمال و همچنین شهر تدمر و حومه آن در نزدیکی شرق حمص برچیده شده و جای خود را به پرچم سوریه داده‌اند.

بنابراین گزارش،‌  یدبان حقوق بشر سوریه این اقدام را در راستای تعهد دمشق به خروج شبه‌نظامیان وابسته به ایران از خاک سوریه، به‌ منظور بازگشت به اتحادیه جهان عرب دانسته است.

بازگشت پس از 12 سال

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب یکشنبه طی جلسه بسته مشورتی، درباره بازگشت مشروط سوریه به این اتحادیه، پس از غیبت یا ممنوعیتی 12 ساله، به توافق رسیدند. اتحادیه عرب طی بیانیه رسمی اعلام کرد که با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت شده و مشارکت هیآت‌های دولتی سوریه و دستگاه‌های وابسته به آن در جلسات اتحادیه از یکشنبه هفتم ماه مه، از سر گرفته می‌شود.

این بیانیه تشکیل کمیته تماس وزرای خارجه متشکل از اردن، سعودی، عراق، لبنان، مصر و دبیرکل اتحادیه عرب را خواستار شد تا اجرای توافقنامه امان و گفت‌وگوی مستقیم با دمشق برای دستیابی به توافقی جامع برای بحران سوریه و کلیه پیامدهای آن را مورد پیگیری قرار دهد.

پس از غیبت 12 ساله سوریه و بازگشت آن به اتحادیه جهان عرب، هنوز هیچ بیانیه‌ای درباره جزئیات این بازگشت مشروط منتشر نشده است.