سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از برگزاری نشست دیپلمات‌های ارشد ایران و عربستان در پایتخت چین و صدور بیانیه‌ای مشترک، از احیای رسمی روابط دیپلماتیک تهران-ریاض خبر داد.

ناصر کنعانی در جمع خبرنگاران در پکن گفت: «شاهد گفت‌وگوهای خوب و مثبتی بین دو کشور بودیم و می‌توانیم بگوییم امروز روابط رسمی بین دو کشور فعال شده است و در همین زمینه به تدریج شاهد تبادل هیات‌های مختلف در سطوح دولتی و خصوصی بین دو کشور خواهیم بود.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان روز پنجشنبه ششم آوریل (۱۷ فروردین) در پکن با یکدیگر دیدار کردند. این نخستین دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک بود.

براساس ایرنا، وزرای خارجه ایران و عربستان در دیدار خود بر از سرگیری روابط دوجانبه، گام‌های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور تاکید کردند.

در متن بیانیه پایانی این دیدار، طرفین متعهد شدند در «ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه» تشریک مساعی داشته باشند. در این مسیر، بر «فعال‌سازی موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور» به تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ و «موافقتنامه عمومی همکاری» به تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ تاکید شد. در متن بیانیه آمده است که دو طرف «اقدامات لازم را برای گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند.» همچنین قرار است «هیأت‌های فنی» برای بررسی «از سرگیری پروازها» و «تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور» هماهنگی‌های لازم را ادامه دهند.

در پایان، تهران و ریاض آمادگی خود برای از بین بردن همه موانع پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور را اعلام کردند.

امیرعبداللهیان: مذاکرات خوب و رو به جلو بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی را خوب توصیف کرد.

امیرعبداللهیان در روز پنجشنبه بعد از دیدار با وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به پرسشی در مورد دیدار و مذاکراتش  با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود گفت: مذاکرات انجام شده خوب و روبه جلو بود.