تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: به نظر میرسد که مذاکرات احیای برجام نیز باید مانند موضوع عربستان به خارج از وزارت امور خارجه منتقل شود و این هم البته برای ما فشاری ایجاد می‌کند چراکه نشان از میل هر چه تمام‌تر ما برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است و در نتیجه از آمادگی طرف مقابل برای امتیاز دادن خواهد کاست. ولی با توجه به روندی که در راس وزارت خارجه شاهدیم شاید چاره دیگری یافت نشود.

ساسان کریمی، مدرس دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که عملکرد وزارت امور خارجه در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می‌کنید به ایلنا اظهار کرد: شخصا عملکرد وزارت خارجه را در سالی که گذشت دارای دستاورد حداقلی هم نمی‌بینم. واقعیت این است که ماموریت اصلی وزارت خارجه جدید نهایی کردن موضوع احیای برجام بود که بخش غالب آن در دوره آقای عراقچی انجام شده بود و اعلام آن کار سنگینی نبود. ولی متاسفانه به نظر می‌رسد ما در بخش‌هایی درگیر سو محاسبه کارشناسی بودیم.

وی افزود: ما در سیاست خارجی توانسته‌ایم اخیرا موضوع اختلاف با عربستان سعودی را مدیریت کنیم و با آژانس به یک نوع مفاهمه رسیدیم ولی این کارها توسط وزارت أمور خارجه انجام نشد. بنابراین حتی پرونده‌هایی هم که یکی دو گام پیشرفت داشته‌اند، خارج از وزارت خارجه اقدام شده‌اند و این البته برای وزارت خارجه مفید نیست. حداقل از بیرون اینطور به نظر می‌رسد که وزارت خارجه نتوانسته به قدر انتظار مفید واقع شود و بنابراین پرونده‌های حساسی مانند موضوع عربستان سعودی و غیره در سطحی خارج از وزارت خارجه انجام می‌شوند و حتی از ظرفیت دیپلمات‌هایی مانند آقایان خاجی و زبیب هم به طور شخصی و خارج از تیم وزارت خارجه استفاده می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود: اینکه وزارت خارجه نقش سابق خود را در موضوعات امنیتی و هسته‌ای به تدریج از دست می‌دهد و نهادهای دیگر تلاش می‌کنند خود را به توان دیپلماتیک مجهز کرده و کار را راساً پیش ببرند، چندان امر جالبی نیست؛ چرا که این وزارت امور خارجه است که در همه جای دنیا نمایندگی دارد، سابقه دارد، بدنه کارشناسی قوی و اطلاعات میدانی دست اول دارد و می‌تواند در ساختار خود عمل کند. اما مثلاً دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی وقتی خود قرار باشد راساً کار دیپلماتیک را هم بر عهده بگیرند، از بسیاری از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و من احساس می‌کنم این به واسطه میزان کارآمدی تیم راس وزارت خارجه در یک سال گذشته رخ داده است.