دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس از توافق بین قوه قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور، شورای امنیت ملی، شورای فرهنگ عمومی و مجلس شورای اسلامی برای اجرای یک طرح در زمینه حجاب خبر داد و گفت: این طرح که به زودی اجرایی می‌شود درباره هفت گروه تدوین شده و این هفت گروه باید سعی کنند که با رعایت احترام قانون و عدم قانون‌شکنی برای خودشان و مسئولان دردسر ایجاد نکنند.

به گزارش انتخاب،‌ حسین جلالی اظهار کرد: این هفت گروه شامل داخل وسایل نقلیه اعم از خودرو و قطار و هواپیما و مترو، اماکن، مراکز و موسسات آموزشی، کف خیابان‌ها، تفرجگاه‌ها و پارک‌ها، فضای مجازی شامل سلبریتی‌ها و ورزشکاران و هنرمندان، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و سازمان‌های دولتی است. وی ادامه داد: در حال حاضر مسئولان ذیربط، مصمم هستند که قانون عفاف و حجاب و زیست عفیفانه در جامعه اجرایی شود.

جلالی با بیان اینکه عفاف و حجاب با سایر رفتارها که پیامدهای شخصی دارد متفاوت است، افزود: اگر کسی مقید به نماز و روزه نباشد پیامد شخصی دارد اما موضوع حیای اجتماعی (زیست عفیفانه) علاوه بر پیامدهای شخصی، پیامدهای اجتماعی نیز دارد. این نماینده مجلس که با رادیو مصاحبه می‌کرد، خاطرنشان کرد: اگر قانون عفاف و حجاب محترم شمرده نشود و به اجرا نرسد باید شاهد تبعاتی چون فروپاشی بنیان خانواده و افزایش سن ازدواج باشیم و به همین دلیل هم کمیسیون فرهنگی درخصوص اجرای این قانون، جلسات متعددی را برگزار کرد.

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: افرادی که حجاب و عفاف را رعایت نکنند در مرحله اول یک پیامک هشدار و تذکر دریافت می‌کنند، برای کسانی که ملزم به رعایت قانون نباشند و از قانون سرپیچی کنند و عناد به خرج دهند یک سری جریمه‌ها در نظر گرفته شده و در مرحله سوم نیز اگر فردی اصرار به قانون‌شکنی داشته باشد جریمه‌ها شدیدتر خواهد شد و اگر کسی هنجارشکنی را ادامه دهد طبیعی است که جریمه‌ها هم سنگین‌تر شده و از خیلی خدمات اجتماعی محروم خواهد شد.

جلالی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی بدون قوانین بازدارنده قطعاً موثر واقع نخواهد شد، گفت: این طرح یک بعد سلبی و یک بعد ایجابی دارد کمااینکه افراد زیادی برای اجرای این طرح در حوزه‌های آموزش و انیمیشن و فیلم و دیگر موضوعات ایجابی، مسئول شدند. وی با بیان اینکه این طرح، به شکل هوشمند اجرایی خواهد شد، افزود: اجرای این طرح در بعد سلبی هیچ‌گونه مواجهه فیزیکی و مقابله شخصی و تذکر زبانی ندارد بنابراین یک برنامه تخصصی و هوشمندسازی است که فقط فرد در جریان تخلف خود قرار می‌گیرد و حرمت فرد حفظ می‌شود مانند تخلفات راهنمایی و رانندگی.