فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: قهر اجتماعی جامعه و حکومت کماکان ادامه دارد، حکومت ناگزیر است که این قهر اجتماعی را در سال 1402 حل‌و فصل  کند و رویکردهایی را اتخاذ کند تا آشتی ملی رقم بخورد.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص چشم‌انداز سیاسی سال آینده، افزود: سال آینده در عرصه سیاسی ایران از جهات مختلف سال بسیار مهمی است؛ چرا که پرونده‌های بسیار بزرگی در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایران وجود دارد و به ‌نظر می‌رسد سال 1402 سال تعیین تکلیف بسیاری از این پرونده‌های نیمه‌کاره است. وی توضیح داد: در مسائل داخلی یکی مسئله مشروعیت نظام است که از سال 1396 به این سمت رفته رفته دچار کاهش و به چالش کشیده شده و در انتخابات 1398 مجلس باعث کاهش مشارکت مردم شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه پیامدهای این کاهش مشروعیت چیست، اظهار کرد: پیامد آن، بحران‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی در کشور بود که ما هنوز در آخرین مورد از این بحران‌های اجتماعی به ‌سر می‌بریم و مسئله جنبش اجتماعی زن، زندگی, آزادی که در پی درگذشت مهسا امینی در نیمه دوم 401 آغاز شده، کماکان تبعات آن ادامه دارد.  وی تصریح کرد: ما شاهدیم که در روزهای پایانی امسال یک پرونده هفت ساله در حوزه مناسبات منطقه‌ای کشور بین ایران و عربستان به‌هر شکل حل و فصل شد و دو کشور تصمیم گرفتند بر اساس الگویی که در دولت اصلاحات در سال 77 و 80 در مورد الگوی اقتصادی و امنیتی برای همکاری‌های ایران و عربستان منعقد شده بود، مجددا به همان معاهده و قراردادهای دهه هشتاد مراجعت کنند.

شریعتی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد اگر همین راه حل را با جامعه و گروهای اجتماعی سیاسی با بازگشت به الگوهای دهه هشتاد اعمال کنند، شاید حُسنی باشد برای حل مسائل داخلی کشور و برقراری یک آشتی ملی در کشور. پیشنهاد می‌شود حکومت همان‌گونه که با عربستان رفتار می‌کند با ملت خود نیز رفتار کند.