وزیر امور خارجه گفت: احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی برای جمهوری اسلامی ایران یک ارزش بنیادین است و ریشه در رسوم و باورهای ملی و اعتقادات مذهبی ما دارد و ما در این چهاچوب به طور خستگی ناپذیر و مستمر برای صیانت و ارتقای حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر گفت: حفاظت و ارتقای حقوق بشر دغدغه مشترک تمامی ملت‌های جهان است. هیچ کشور یا گروهی نباید خود را مستحق انحصارطلبی در مالکیت یا حق صیانت از حقوق بشر بداند یا دیگر کشورها را به تسلیم در برابر تفسیرهای خودساخته از حقوق بشر مجبور کند.

وزیر امور خارجه افزود: احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی برای جمهوری اسلامی ایران یک ارزش بنیادین است و ریشه در رسوم و باورهای ملی و اعتقادات مذهبی ما دارد و ما در این چهاچوب به طور خستگی ناپذیر و مستمر برای صیانت و ارتقای حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش کرده ایم. ما در طول تاریخ طولانی و با عظمت خود آموخته ایم که نباید از مشکلات و ناملایمات ناامید شده یا اجازه دهیم که موانع ما را از مسیرمان منحرف کنند. در اینجا تمایل دارم نکات مختصری را در خصوص حقوق بشر عرض کنم و توضیح دهم چگونه این مفهوم مهم و متعالی توسط تعداد محدودی از کشورها متاسفانه مورد سوءاستفاده سیاسی و ابزاری قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان یادآور شد: قطعنامه ای که منجر به تشکیل شورای حقوق بشر شد مبتنی بر اهداف و اصولی شامل توسعه روابط دوستانه میان کشورها بر پایه احترام به اصل حقوق برابر و حق تعیین سرنوشت برای مردم است. اما در عمل شاهد آنیم که شورا را وادار کرده اند تا موارد مشخصی را در دستور کار خود قرار دهد که به توسعه روابط دوستانه میان کشورها هیچ کمکی هم نمی‌کنند. نیاز است که شورا اعتبار و اثربخشی خود را با توسل به اصول همکاری و گفت و گوی واقعی میان کشورهای عضو بازیابی کند.

وی اضافه کرد: حقوق بشر مهم هستند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد. حقوق اقتصادی و اجتماعی را نباید به عنوان حقوق دست دوم در نظر گرفت. این حقوق در مرتبه بعد از حقوق مدنی و سیاسی نباید قرار داده شوند. حق توسعه و تمامی اجزای آن را باید در این چارچوب در نظر گرفت.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اقدامات یکجانبه قهری همانگونه که غیرقانونی و ضدانسانی اند به طور نظام مند حقوق اساسی بشر را در کشورهای هدف، نقض می‌کنند. دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری باید به دلیل چنین رفتاری پاسخگو باشند. همچنین آن تعداد از کشورهای اروپایی و دیگر کشورهایی که از اقدامات یکجانبه قهری آمریکا تبعیت کرده نیز باید پاسخگو باشند. هیچ یک از آنها جایگاه و صلاحیت اخلاقی برای صحبت در مورد حقوق بشر در ایران ندارند. این یک ریاکاری محض است که از حقوق بشر ایرانیان دفاع کنیم و در عین حال همین مردم را از حقوق اولیه بهداشت، تحصیل و زندگی محروم کنیم.

هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که در عملکرد حقوق بشری خود بی نقص است

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که در عملکرد حقوق بشری خود بی نقص است. آمریکا کشور شماره یک جهان از لحاظ تهاجمات و دخالت‌های نظامی، کودتا و اعمال تحریم‌های غیرقانونی اقتصادی علیه دیگر کشورها است.