محبوبه ولی

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» دو روز پیش خبر داد که کشتی تجاری کامپو اسکوئر، متعلق به شرکت کشتیرانی زودیاک (تحت مالکیت اویال اوفر، میلیاردر اسرائیلی)، جمعه هفته گذشته یعنی 21 بهمن در دریای عرب هدف حمله قرار گرفته است.

بی‌بی‌سی در گزارش خود به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک منبع بلندپایه نظامی در منطقه نوشت که چند شناور و پهپاد ایرانی در حمله به کامپو اسکوئر به کار گرفته شده‌اند. شبکه 12 اسرائیل نیز با انتشار تصاویری این ادعا را تکرار کرد.

این ادعا را می‌توان سرفصل تازه‌ای از جنگ نفت‌کش‌هایی که انتظار می‌رود با بازگشت نتانیاهو به قدرت اوج بگیرد، دانست. خبرها درباره حملات ایران و اسرائیل به کشتی‌ها و نفتکش‌های یکدیگر تازگی ندارد. در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، پیش از آنکه یائیر لاپید در تل‌آویو به قدرت برسد، بیشترین موارد از این حملات گزارش می‌شد که البته معمولا با سکوت منابع رسمی دو طرف همراه بود.   

در مارس 2021 روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در اواخر سال 2019، دست کم به 12 کشتی که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند، حمله کرده است.

همزمان مواردی از حمله به نفتکش‌های اسرائیلی نیز وجود داشت که همواره ایران مظنون شماره یک این حملات بود. عمدتا نه ایرانی‌ها و نه اسرائیلی‌ها اتهامات درباره حملات را مستقیما نمی‌پذیرفتند، یا درباره آن سکوت می‌کردند و یا با اشارات تلویحی ابهامات درباره آن را به قوت خود باقی می‌گذاشتند. آنچه از این گزارش‌ها پیدا بود اما رویارویی شدید دو طرف روی آب بود.  با روی کار آمدن دولت لاپید جنگ نفتکش‌ها میان ایران و اسرائیل گرچه متوقف نشد، اما به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد. اکنون با بازگشت نتانیاهو به قدرت دور از انتظار نیست که بازگرداندن تنش به پهنه آبی یکی از دستورکارهای اصلی نتانیاهو باشد.

حمله به  نفتکش‌ها هر بار اهداف خاصی را دنبال می‌کند که ممکن است اختلال در تجارت نفت باشد یا انتقامجویی یا یک عملیات اطلاعاتی. اکنون اما به نظر می‌رسد اسرائیل بیش از هر چیز به دنبال معطوف کردن توجه جهان به ایران به عنوان یک «خطر» است؛ آن هم نه یک خطر بالقوه، بلکه یک خطر بالفعل.

نیویورک تایمز با انتشار تصاویری ماهواره‌ای نوشت که ایران در حال آماده‌سازی فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی خود برای ورود سوخو-۳۵ است. همزمان وزیر جنگ اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را یکی از صادرکنندگان بین‌المللی سلاح‌های مرگبار خواند

 هشدار نسبت به تجارت تسلیحاتی ایران

فارغ از اینکه ادعای اسرائیل درباره حمله پهپادی ایران به کشتی تجاری کامپو اسکوئر درست باشد یا نادرست، از سلسله رفتارها و اقدامات اسرائیل چنین برمی‌آید که قصد دارد از هر رویداد و موضوعی بیشترین بهره‌برداری را در جهت تقویت اجماعی که علیه ایران ایجاد شده، داشته باشد.

تحریم تسلیحاتی ایران، مطابق برجام در پایان سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد. در همین حال رسانه‌ها اخبار متعددی از بده بستان‌های موشکی و پهپادی ایران و دیگر کشورها منتشر می‌کنند؛ خواه از قول فرماندهان سپاه باشد که می‌گویند کشورهای زیادی در دنیا خواهان تسلیحات نظامی ایران هستند، خواه منابع غربی که نسبت به تجارت تسلیحاتی ایران هشدار می‌دهند.

دو روز پیش نیویورک تایمز با انتشار تصاویری ماهواره‌ای نوشت جزئیات موجود در این تصاویر نشان می‌دهد که ایران در حال آماده‌سازی فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی خود برای ورود سوخو-۳۵ است.

این رسانه در گزارش خود با اشاره به اینکه ایران اخیرا از یک پایگاه جدید زیرزمینی نیروی هوایی خود به نام «عقاب44» رونمایی کرده، ادامه داد: «در تصاویر و ویدئوهای ماهواره‌ای، سرنخ‌هایی درباره ارتقای نیروی هوایی ایران دیده می‌شود.»

همزمان با این اخبار وزیر جنگ اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه تاثیرات سوء ایران در سراسر قاره‌ها و کشورها در حال افزایش است، ایران را یکی از صادرکنندگان بین‌المللی سلاح‌های مرگبار خوانده است.

 ادعای فروش سلاح به بیش از 50 کشور

یوآو گالانت ادعا کرده که تهران به بیش از 50 کشور در سراسر جهان سلاح می‌فروشد. گالانت اضافه کرده که ایران صادرکننده پهپادهایی با برد هزار کیلومتر به کشورهای اروپای شرقی چون بلاروس است و پیشتر نیز این تسلیحات را به کشورهای آمریکای جنوبی چون ونزوئلا می‌فروخت.

اظهارات وزیر جنگ اسرائیل در حالی است که دولتمردان غربی اخیرا اخباری مبنی بر احداث خط تولید پهپادهای ایرانی در روسیه را بسیار نگران‌کننده خوانده بودند. گالانت در کنفرانس امنیتی مونیخ از جهان خواسته که پیش از انقضای دوره تحریم تسلیحاتی کنونی ایران در پایان سال 2023 وارد عمل شود و هشدار داده: «ترکیب تهدید تهران هسته‌ای و فروش تسلیحات می‌تواند به فجایع بزرگتری ختم شود.»

وزیر جنگ اسرائیل در مهمترین کنفرانس امنیتی که ایران برخلاف سال‌های پیشین به آن دعوت نشده بود، گفت: «اگر رفتار ایران بدون سلاح هسته‌ای این‌گونه است، تصور کنید که اگر آنها به زرادخانه هسته‌ای دست‌ یابند چه می‌شود. این موضوع تهدیدی تحمل‌ناپذیر برای امنیت جهانی است. همه ما باید از تمام ابزار ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای استفاده کنیم.»

به نظر می‌رسد از ادعای حملات «پهپادی» به کشتی میلیاردر اسرائیلی نیز همین بهره‌برداری می‌شود؛ «هشدار درباره ایرانی که خطرناک است و آب‌ها و تجارت دریایی را ناامن کرده است.»

 «ایران؛ دشمن مشترک ما و شما»!

دیدار اخیر الی کوهن و ولودیمیر زلنسکی نیز در امتداد همین هدف ارزیابی می‌شود. در شرایطی که غرب پشت سر اوکراین ایستاده و بسیاری معتقدند که پوتین در باتلاق اوکراین گرفتار شده و ایران را نیز با خود به این باتلاق کشانده، وزیر خارجه اسرائیل دو روز پیش در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد و گفت که «چهره شیطانی ایران در جنگ اوکراین رو شده است.»

وزیر خارجه اسرائیل دو روز پیش در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد و گفت که «چهره شیطانی ایران در جنگ اوکراین رو شده است.» او ایران را «دشمن مشترک» خواند و تاکید کرد دو کشور توافق کردند که در همه سطوح «علیه ایران» همکاری کنند

او ایران را «دشمن مشترک» اسرائیل و اوکراین خواند و تاکید کرد که دو کشور توافق کردند که در عرصه بین‌الملل و در همه سطوح «علیه ایران» همکاری کنند. این در حالی است که ایران پیوسته می‌کوشد اثبات کند که در جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرف است و ادعاها درباره پهپادهای ایرانی نیز محلی از اعراب ندارند.  اسرائیل اما ماهی خود را از این آب گل‌آلود می‌گیرد و آن ماهی نیز کوبیدن هر چه بیشتر بر طبل «خطرناک بودن ایران» است.

 دیدارهای پشت پرده با ریاض

دست دادن‌های پشت پرده تل‌آویو و ریاض نیز در همین راستاست تا هدف مشترک غلبه بر تهران را پیش ببرند. در حالی که سعودی‌ها به عنوان داعیه‌داران رهبری جهان عرب، تاکنون از رابطه علنی با اسرائیل اجتناب کرده‌اند، بلومبرگ دیروز خبر داد که به گفته‌ی چندین منبع، دولت جدید اسرائیل با حمایت آمریکا مذاکرات با عربستان سعودی برای توسعه روابط نظامی و اطلاعاتی را با توجه به «نگرانی‌ها» در مورد ایران افزایش داده است.

بلومبرگ نوشته است: نتانیاهو درست قبل از سوگند خوردن به عنوان نخست‌وزیر در ماه دسامبر، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه که متعلق به عربستان سعودی است، عادی‌سازی روابط بین اکثریت کشور‌های یهودی و مسلمان را «جهشی کوانتومی» خواند که «منطقه را از طریق راه‌هایی که غیرقابل تصور است، تغییر خواهد داد.»

حال به نظر می‌رسد که نتانیاهو به شدت در حال تحقق این جهش کوانتومی است و برای از سر راه برداشتن ایران به عنوان مانع بزرگ این جهش، تخته‌گاز پشت پروژه ایران‌هراسی نشسته و با تمام توان بر آتش هر تنوری که علیه ایران باشد، می‌دمد.