مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رؤسای‌جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات ایران و چین است.

ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر، بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت این کشور شد و عصر سه‌شنبه به وقت پکن در ساختمان کنگره خلق چین مورد استقبال رسمی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین قرار گرفت.

شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای هر تغییری کند؛  چین دوستی و همکاری با ایران را حفظ خواهد کرد

به گزارش ایلنا به نقل از گلوبال‌تایمز، رئیس‌جمهور چین در دیدار با رئیسی تاکید کرد: مهم نیست که شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای چگونه تغییر کند، چین بدون هیچ گونه تغییری دوستی و همکاری خود را با ایران حفظ خواهد کرد و مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران را پیش خواهد برد.

رویترز هم به نقل از رئیس‌جمهور چین نوشت که شی به همتای ایرانی خود گفته که چین از ایران در حفاظت از حقوق مشروعش و ترویج حل‌وفصل زودهنگام و مناسب موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

شی به رئیس‌جمهور ایران گفت: چین به مشارکت سازنده در مذاکرات ازسرگیری توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

ایران و چین دوستان دوران سخت هستند

رئیس جمهور در دیدار «لی جان شو»، رئیس کنگره ملی خلق چین، ایران و چین را دوستان دوران سخت توصیف و از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت گسترش همکاری‌های دو کشور قدردانی کرد.

رئیسی با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد. وی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور، از ایران و چین به عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تاکید کرد.

سند جامع نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط است

رئیس‌جمهور در دیدار «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین، سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تاکید کرد.

رئیسی در ادامه با اشاره به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین و همچنین توافقات مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، بر گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و چین تاکید کرد.

وی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.

در این دیدار نخست‌وزیر چین نیز با اشاره به سابقه تاریخی روابط و وحدت نظر دو کشور در رویکرد چند جانبه‌گرایی در جهان گفت: مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است.

«لی که چیانگ»، در ادامه سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین عنوان و بر تمایل پکن برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد.

لی که چیانگ همچنین با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دو کشور برای توسعه امنیت در راستای تامین منافع دو کشور تاکید کرد.

بنابراین گزارش،‌ حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.