نخست وزیر عراق که به آلمان سفر کرده است به شبکه آلمانی گفت که حمله به هر بخشی از خاک عراق پذیرفتنی نیست «چه از ایران و چه از ترکیه».

به گزارش ایرنا، محمد شیاع السودانی در گفتگو با دویچه وله آلمان با اشاره به اینکه عراق این حملات را در موضع رسمی رد کرد، افزود: در همین حال، مشتاق بودیم که گفتگو را با این کشور‌ها ادامه دهیم؛ کشور‌هایی که روابط ممتاز و منافع مشترک با آنها، ما را به هم پیوند می‌دهد.

السودانی افزود: ما اقدامات عملی را از زمین خودمان آغاز کردیم، زیرا در آن مناطق، (اقلیم کردستان عراق) گروه‌هایی وجود دارند که هر از گاهی وارد ایران و ترکیه می‌شوند تا اقدامات خشونت‌آمیز انجام دهند و این مخالف قانون اساسی است که استفاده از خاک عراق را برای تجاوز به خاک همسایگان، ممنوع می‌کند. السودانی افزود: روابط ممتازی با کشور‌های همسایه داریم و مرجعیت، حامی روند سیاسی عراق است. روابط متوازنی بین عراق و کشور‌های همجوار بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی داریم و این منش بارز ما در دولت است.

السودانی ادامه داد: روابط ممتاز و مثبتی با ایران و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر با آن کشور مرز‌های مشترک داریم؛ همچنین اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی با ایران داریم و همین طور بین عراق و عمق عربی آن. درباره ترکیه هم همین طور مشترکات دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم، اما حفظ این روابط در چارچوب منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی، راهی است که اکنون در پیش گرفته ایم.

عراق برای ازسرگیری گفتگو‌های ایران و عربستان تلاش می‌کند

السودانی درباره نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران با کشور‌های منطقه و نقش بغداد در این باره گفت: عراق در این باره تلاش می‌کند از جمله بین ایران و عربستان سعودی و این روش دولت است که به آن ادامه خواهیم داد، زیرا از شدت تنش‌های منطقه خواهد کاست و این در امنیت عراق و کل منطقه بازتاب خواهد داشت. نخست وزیر عراق توضیح داد: پاسخ ایران و عربستان را دریافت کردیم و این تلاش را تا از سرگیری نشست‌ها (بین ایران و عربستان) در بغداد به زودی ادامه خواهیم داد.

استفاده مجدد نخست‌وزیر عراق از نام جعلی خلیج فارس

نخست‌وزیر عراق در این گفتگو بار دیگر نام جعلی خلیج فارس را تکرار کرد. السودانی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه دویچه وله که نام خلیج، فارس است یا عربی مدعی شد: «کشورهای خلیج عربی» این یک واقعیت است و نمی‌خواهیم وارد این مسأله بشویم که عده‌ای تلاش کردند برای آن جنجال‌آفرینی کنند!

بنابراین گزارش،‌ اخیرا مسابقات فوتبال میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در بصره برگزار و در این جام از نام جعلی  (خلیج عربی) استفاده شد.