وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد روند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان و دخالت ایران در این قضیه گفت: ما هیچ دخالتی در امور داخلی لبنان نداریم.

به گزارش ایسنا؛ حسین امیر عبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان در بیروت با اشاره به اینکه ایران، دوست روز‌های سخت لبنان بوده و خواهد بود؛ افزود: ایران با دارا بودن امکانات و توان تکنولوژی برتر آماده ساخت نیروگاه‌های برق مورد نیاز لبنان در چارچوب توافقی که صورت خواهد گرفت، است.

وی همچنین گفت: ما امنیت لبنان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم. وزیر امور خارجه ایران همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ما همه جریان‌های سیاسی در لبنان را دعوت می‌کنیم که در مسیر گفتگو و توافق هرچه زودتر نسبت به انتخاب رئیس جمهور این کشور و تکمیل فرآیند سیاسی در لبنان اقدام کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: تردیدی نداریم که جریان‌های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی قادر به تعیین رئیس جمهور خود خواهند بود.

از انجام گفتگو‌های سوری و ترکی خرسندیم

حسین امیر عبداللهیان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گفتگو‌های اخیر بین مقامات سوریه و ترکیه و نگاه ایران به این گفتگو‌ها تصریح کرد: ما از انجام گفتگو‌های سوری و ترکی خرسندیم و این که مشکلات دو کشور از مسیر گفتگو و مذاکره حل شود، استقبال می‌کنیم. دیپلمات ارشد کشورمان، تاکید کرد: معتقدیم برای حل مشکلات موجود، می‌بایست فرمت آستانه با مشارکت دادن سوریه تقویت شود.

از بازگشایی سفارتخانه‌های تهران و ریاض  استقبال می‌کنیم

دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخی به سوالی در مورد روابط ایران با عربستان و گفتگو‌های صورت گرفته بین دو کشور گفت: ما گفتگو‌های متعددی در ماه‌های گذشته با عربستان سعودی در بغداد داشتیم، در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن نیز گفت‌وگوی کوتاهی با وزیر خارجه عربستان داشتم، و بین دو طرف در خصوص تداوم گفتگو‌ها با هدف بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی اتفاق نظر وجود داشت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب افزود: ما هیچ‌گاه در قطع روابط با هیچ کشوری در جهان اسلام از جمله عربستان سعودی پیشقدم نبوده‌ایم و از بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‌های دو کشور در چارچوب گفتگو‌هایی که خواهیم داشت استقبال می‌کنیم.

دیدار «امیرعبداللهیان»  با نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر خود به بیروت، ظهر جمعه در ادامه دیدارهای خود با مقامات لبنان، با حضور در محل نخست وزیری لبنان، با «نجیب میقاتی»، نخست وزیر پشیبرد امور لبنان دیدار و رایزنی کرد.

در این دیدار دو طرف درباره آخرین تحولات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و رایزنی کردند.