یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه در صورت عدم جبران چین بابت بیانیه‌های مشترک صادره با اعراب باید سطح روابط کاهش یابد، اظهار کرد: چین باید متوجه شود که طرح ادعا درباره تمامیت ارضی ایران برایش هزینه‌زا خواهد بود.

رضا ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات جدید پیرامون توافقات میان چین و اعراب گفت: ایران این مطالبه را مطرح کرده که لازم است چین اقدام خود در صدور بیانیه‌های مشترک میان این کشور و کشورهای عربی را جبران کند و به نظر می‌رسد اگر چنین اتفاقی صورت نپذیرد، ایران باید واکنش جدی‌تری داشته باشد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه ادامه داد: البته به نظر می‌رسد که چین با توجه به رویکرد منفعت‌گرایانه خود در سیاست خارجی، تصمیم خود را برای ارتقاء روابط با عربستان و دیگر کشورهای عربی گرفته است، حتی اگر این ارتقا به بهای لطمه زدن به روابطش با ایران باشد.

ذبیحی ادامه داد: چین برای اینکه موضوع چین واحد و عدم استقلال تایوان مورد تایید اعراب باشد، حاضر شده درباره تمامیت ارضی ایران، ادعاهای مشترکی را با این کشورها بیان نماید و لذا نمی‌توان از این موضوع به سادگی گذشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه چین به چهار دلیل تن به صدور این بیانیه‌های مشترک با کشورهای عربی داده است، گفت: نخستین دلیل این است که چین تصور می‌کند ایران در شرایط تحریم نمی تواند اعتراض چندانی نسبت به مواضع این کشور داشته باشد و بر این گمان است که ایران به خاطر این شرایط، با ادعای چین درباره تمامیت ارضی کشور با مماشات برخورد خواهد کرد.  وی ادامه داد: دوم به دلیل اینکه چین از سوی کشورهای عربی فرصت‌های وسوسه‌انگیز و احتمالا پاداش‌های مالی زیادی دریافت کرده یا خواهد کرد. سوم به این دلیل که می‌داند در شرایط تحریم، نمی‌تواند منفعت چندانی از اقتصاد ایران داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: چهارم به دلیل اینکه کشورهای عربی به عنوان متحدان غرب حاضر شده‌اند که اصل چین واحد و پیوستگی این کشور با تایوان را تایید کنند، موضوعی که اصلا خوشایند آمریکا و غرب نیست.

ذبیحی تاکید کرد: اما مجموعه این دلایل باعث نشده که ایران انتظار جبران از چین را نداشته باشد. وقتی ادعایی درباره تمامیت ارضی ایران در سطح سران دیگر کشورها و آن هم طی یک بیانیه رسمی مطرح می‌گردد، جبران آن با سخنان مطبوعاتی معاون نخست وزیر چین انجام نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: چین همچنین نمی‌تواند این امر را با اعطای تسهیلات بانکی و یا انتقال خدمات فنی و مهندسی و یا امثال این جبران نماید. زیرا موضوع درباره ی تمامیت ارضی ایران است و نه مثلا انتقاد از اینکه فلان سیاست خارجی کشور غیر سازنده است.