همزمان با 12 آذر؛ رئیس‌جمهور در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی گفت: «قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییر دارد و تنظیم، تدوین و نهایی شدن آن به نحوی است که در اجرای امور کشور با بن‌بست مواجه نخواهید شد. رئیس مجلس نیز که در همین همایش سخن می‌گفت، تاکید کرد: «هیچ سندی معتبرتر از قانون اساسی در کشور نداریم» و افزود: «در بحث حکمرانی نو، تمرکز ما باید بر اجرای قانون اساسی باشد نه تغییر مفاد آن.»

 قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییر دارد

سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز در همایش ملی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» قانون اساسی را میثاق ملی و تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی دانست که تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام و حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی قانون اساسی را مشتمل بر اساس و اصولی دانست که هم نشان از حقوق آحاد شهروندان و هم نشان از تکالیف مسئولان و دست‌اندرکاران دارد و گفت: اینکه فرهیختگان و صاحب‌نظران، کیفیت اجرای اصول قانون اساسی را نه صرفا در محافل آکادمیک و علمی بلکه در عرصه اجتماعی مورد بررسی و نظارت قرار دهند، بسیار آموزنده و مفید خواهد بود.

 رئیس‌جمهور نظارت بر اجرای قانون اساسی را هم برای صاحبان حق و هم برای صاحبان تکلیف موثر و سازنده دانست تا هم صاحبان حق ببینند و بدانند که بر اساس قانون اساسی از چه حقوقی برخوردارند و هم صاحبان تکلیف بدانند که آیا به تکالیف خود عمل کرده‌اند یا نه؟

 رئیسی با بیان این‌که «اگر در برخی بخش‌های اجرای قانون اساسی ناکارآمدی‌هایی وجود دارد نباید به حساب این میثاق ملی نوشته شود»، افزود: قانون اساسی مشتمل بر اصول و ارزش‌هایی مثل جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی است که غیرقابل تغییر هستند، اما در کنار آن روش‌ها و ساز و کارهای اجرای قانون اساسی حتما قابل تغییر و ارتقا هستند و عندالاقتضا می‌توان ساز و کارهای اجرای آن را مورد تجدیدنظر قرار داد.

 وی با تاکید بر این‌که «قانون اساسی ایران هیچ بن‌بستی ندارد»، اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نحوی تنظیم، تدوین و نهایی شد که در اجرای آن و در اداره امور کشور با هیچ بن‌بستی مواجه نخواهیم شد و این از ویژگی‌های قانون اساسی ماست.

 وی تصریح کرد: باید برای اجرای همه اصول قانون اساسی تلاش کرد تا همه حقوق تدوین، تنظیم و اعلام شده در آن برای صاحبان حق استیفا شده و همه تکالیف تعیین شده در قانون اساسی در حوزه‌های مختلف اجرایی، تقنینی و دیگر اجزا و بخش‌های نظام نیز اجرا شوند.

 رئیسی خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست و اجلاس‌های علمی و حقوقی ضروری است تا به همه مسئولان و دست‌اندرکاران در سراسر کشور و همه دستگاه‌ها و نه صرفا دستگاه‌های اجرایی اعلام شود که اولا متکلف و مامور اجرای کدام اصول قانون اساسی هستند و دوم اینکه آیا در اصولی که توفیق اجرای آن را داشته‌اند، پیشنهادهایی برای اجرای کامل و متوازن دارند یا نه؟ نکته سوم هم این است که باید از مجریان جویا شد که آیا در اجرای تکالیف مصرح خود در قانون اساسی با موانع و مشکلاتی مواجه بوده‌اند یا نه؟ به عبارتی دیگر باید در چنین محافلی یک نظام مسائل در اجرای قانون به دست آید و نظرات جمع‌آوری شده با کمک نخبگان و دانشگاهیان پیگیری شود تا هیچ اصلی از اصول قانون اساسی با تعطیلی در اجرا مواجه نشود.

 وی این همکاری گرفتن از همه بخش‌ها، کارشناسان و دست‌اندرکاران را باعث نقش یافتن همه در اجرای قانون اساسی و نظارت بر حسن اجرای آن دانست و گفت: اساسا مردمی کردن اجرا و نظارت بر قانون اساسی یعنی همین که به همه مردم و بخش‌ها در این زمینه نقش واگذار شود.

 رئیسی گفت: در سفر به آفریقا با یکی از استادان برجسته حقوق که از دوستان نزدیک ماندلا بود آشنا شدم. مرحوم ماندلا این فرد و برخی دیگر را مامور نوشتن قانون اساسی جدید آفریقای جنوبی کرده ‌بود این استاد برجسته حقوق می‌گفت من و دوستانم تمامی قوانین اساسی کشورهای دنیا را مطالعه کرده‌ایم. قانون اساسی جمهوری‌اسلامی مترقی‌ترین قانون دنیا است. جمهوری‌اسلامی در قانون اساسی خود توانست آرمان و دموکراسی را با هم جمع کند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر، اصل هشتم قانون اساسی و از اصول مترقی دین و فرهنگ ما است. مردم خودشان را نسبت به گسترش معروف و نهی از منکر، مسئول بدانند. سازمان اداری کشور آماده پذیرش امر به معروف و نهی از منکر از طرف مردم، فرهیختگان و صاحب‌نظران باشد. امر به معروف و نهی از منکر به احقاق حقوق، اصلاح امور و انجام تکالیف و مسئولیت‌ها کمک خواهد کرد.

رئیسی خود را مدافع حقوق همه گروه‌ها، اقوام و مذاهب در کشور دانست و ادامه داد: شکل گرفتن ایران قوی فقط در پرتو اجرای کامل و متوازن قانون اساسی است. رمز کینه‌ دشمن نمایان شدن جلوه‌های قوت جمهوری‌اسلامی است.

رئیس‌جمهور افزود: ایران، کشور انتخابات است و مبتنی بر قانون اساسی موجود، سازوکارهای نظام با رجوع به آرای ملت شکل می‌گیرد. کشورهایی که امروز دم از انسانیت، حقوق بشر و دموکراسی می‌زنند، از نظام‌های سلطنتی حمایت می‌کنند که تاکنون یک انتخابات هم برگزار نکرده‌اند اما نسبت به نظامی که به تعداد سال‌های بعد از انقلاب انتخابات داشته، کینه می‌ورزند.

هیچ سندی معتبرتر از قانون اساسی در کشور نداریم

دیروز همسو با سخنان رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: هیچ سندی معتبرتر و مورد وثوق‌تر از قانون اساسی در کشور نداریم. همه ما بر موضوع اهمیت قانون اساسی و نقش این قانون در انسجام و وحدت ملی و پیشرفت کشور اتفاق نظر داریم و بنابراین همه ما با هر گرایش، سلیقه، دین و مذهب و قومیتی داریم، باید به قانون اساسی احترام بگذاریم.

محمدباقر قالیباف در همایش قانون اساسی که صبح دیروز به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی، در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای تعیین روابط و انسجام بین حاکمیت و مردم و حفظ یکپارچگی کشور پیاده‌سازی قانون اساسی است.

رئیس مجلس گفت: همه ما باید قانون اساسی را میثاق ملی خود بدانیم و اولین نکته‌ای که باید همه توجه کنیم فرهنگ قانون‌گرایی است. قانون و اجرای قانون و فرهنگ قانون‌گرایی مهم‌ترین زیرساخت نرم‌افزاری برای هر جامعه و حاکمیتی است و البته که بیشتر و پیشتر از هر کسی نمایندگان و کارگزاران نظام مکلف به اجرای قانون اساسی هستند.

 قالیباف ادامه داد: همه ما باید بدانیم که دور زدن قانون یا استناد گزینشی به قانون یا تبعیض در اجرای قانون بدترین صدمات و لطمات را به فرهنگ قانون‌گرایی وارد می‌کند، بویژه اگر از جانب مسئولان در اجرای قانون تخلف سر بزند. حتی دور شدن از قانون به انگیزه روان شدن کار و زودتر رسیدن به انجام کار باز هم آسیب‌های زیادی دارد که به صرفه ما نبوده و نخواهد بود.

 وی افزود: به بهانه اینکه مشکلی را قصد داریم حل کنیم و موضوع را زودتر پیش ببریم و حقی را به حقدار بدهیم، نباید از قانون گریز کنیم که کاری غیرعقلانی است. در اهمیت قانون اساسی ما همین بس که در حوادثی که همین روزها شاهد آن هستیم، هدف اصلی دشمن خدشه وارد کردن به اصول قانون اساسی بوده است.

 رئیس مجلس تصریح کرد: امروز دشمن انسجام و وحدت ملی، یکپارچگی سرزمینی و همه ویژگی‌های قانون اساسی و میثاق ملی ما را مورد هجمه قرار داده و ما باید بدانیم که برنامه دشمن علیه هویت و امنیت ملی و پیشرفت ما است و وظیفه همه آنهایی که دل در گرو ایران عزیز دارند این است نهایت تلاش خود را برای اجرای تمام عیار قانون اساسی به کار گیرند چرا که این کار  باطل السیر برنامه دشمن علیه پیشرفت ما است.

 وی با اشاره به تمرد برخی گروه‌های سیاسی از قانون اساسی خاطرنشان کرد: در همین دهه‌های گذشته وقتی که یک نگاهی می‌کنیم، برخی دسته‌ها و نیروهای سیاسی را می‌بینیم که با قانون اساسی در افتادند یا اینکه خواهان تجدید نظر در قانون اساسی بودند یا از اجرای قانون اساسی طفره می‌روند و شاید هم بهانه آنها این باشد که بگویند این قانون اساسی کارآمد نیست. باید همه ما بدانیم که قانون اساسی میثاق ملی همه ما است، چرا که ارزش‌های ما از جمله اسلامیت و جمهوریت و امنیت در قانون اساسی متجلی شده است. البته که باید توجه داشته باشیم که همه ابعاد قانون اساسی را به طور متوازن باید اجرا کنیم تا قانون اساسی کارآمدی خود را به نمایش بگذارد.

 قالیباف با بیان اینکه این سخن درستی است که ما هنوز از همه ظرفیت‌‌های قانون اساسی استفاده نکردیم، عنوان کرد: ما به این قانون در همه قلمروهایی که به آن پرداخته شده توجه نکردیم و به بخشی از آن یا هنوز عمل نکرده‌ایم یا آن طور که باید و شاید نپرداخته‌ایم. بنابراین راهکار نجات‌دهنده برای ما اجرای کامل و متوازن و بدون تحریم و انحراف قانون اساسی است. قانون اساسی حلال مشکلات ما در ابعاد مادی و معنوی است.

 وی افزود: در بحث حکمرانی نو که نکاتی را خدمت مردم عزیزمان عرض کردم بر همین نکته تاکید دارم که  تمرکز ما باید بر اجرای قانون اساسی باشد نه در تغییر مفاد آن. باید بدانیم که حکمرانی یک امر ملی است نه یک شعار سیاسی که با خواستن یا نخواستن یک گروه یا جناح سیاسی تعیین تکلیف شود و باید بدانیم کارآمدی ارزش اصلی حکمرانی است. تا زمانی که به کارآمدی یک پاسخ روشن و مشخص ندهیم و قدرت حل مسئله را پیدا نکنیم قادر نیستیم به مسئله حقوق اساسی مردم پاسخ بدهیم.

 رئیس مجلس با بیان اینکه در فصل سوم قانون اساسی به حقوق مردم و رابطه آن با کارگزاران و حاکمیت اشاره شده است، گفت: هر کسی که مدعی این باشد که بخواهد حقوق عامه را احیا کند و پیش ببرد، بدون شک قانون اساسی مهمترین و بالاترین سند برای این کار است و اولین حق مردم حفظ کرامت آنها است. اولین حق مردم این است که ما یک زندگی خوب در سایه دین به کارآمدترین شکل بسازیم و این را مردم در همه شئون زندگی‌شان ببینند. بدون شک فقر و فساد و تبعیض در تضاد با کرامت و منزلت انسان‌ها است.