شورای وزارتی امنیت ملی عراق نشستی به ریاست نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برگزار کرد و طی آن تصمیمی برای بازاستقرار نیروهای مرزبانی این کشور در مرز با ایران و ترکیه اتخاذ شد. به گزارش ایلنا، براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، در این نشست اعضای شورا و رئیس ستاد کل پیشمرگه حضور داشتند. براساس تصمیم حاضران، همه نیازهای لجستیکی فرماندهی نیروهای مرزبانی تامین و توانایی‌های انسانی و اموال لازم و پشتیبانی و تامین تجهیزات انجام خواهد شد. مانور با منابع انسانی در وزارت کشور برای تقویت ایست بازرسی‌های مرزی از دیگر تصمیمات این شورا بود.

همچنین قرار شد هماهنگی بین دولت اقلیم کردستان و وزارت پیشمرگه برای انجام این تصمیمات با هدف یکپارچه‌سازی تلاش ها برای حفظ مرزهای عراق صورت گیرد.

پیش از این، «محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد از توافق با دولت مرکزی عراق برای کنترل مرزهای این کشور در اقلیم کردستان توسط نیروهای دولت فدرال خبر داده بود. وی گفته بود که یک ماه و نیم قبل با برادران خود در حکومت مرکزی صحبت کردیم تا راه حلی ارائه کنیم، زیرا هر وقت صحبت کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم. لذا در این چارچوب هیأت سیاسی امنیتی جمهوری اسلامی به عراق سفر کرد.