معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه نیازمند تقویت همکاری و مشارکت برای مبارزه با همه عوامل برهم زننده نظم و امنیت در جدار مرز مشترک ایران و ترکیه و هستیم، گفت: ایران در مقابله با عوامل تروریست منطقه که درصدد برهم زدن روابط دوستانه دو کشور هستند، مماشات نمی‌کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «حسین ذوالفقاری» در تماس تلفنی با «محترم اینجه» قائم‌ مقام وزارت کشور جمهوری ترکیه در خصوص آخرین تحولات منطقه گفت‌‌وگو کرد.

وی در این گفت ‌وگو با بیان اینکه همکاری‌های نزدیک ایران و ترکیه مانع از سوءاستفاده تروریست‌ها و برهم زنندگان نظم و آرامش دو کشور خواهد شد، عنوان کرد: اقتدار امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران پیامی روشنی است برای همه جنایتکاران که علیه امنیت و منافع دو کشور اقدام می‌کنند.

ذوالفقاری تصریح کرد: همان‌گونه که در بیانیه پایانی گفت ‌وگوی ویدیو کنفرانسی روسای جمهوری دو کشور ذیل نشست شورای عالی راهبردی ایران و ترکیه نیز اشاره شد، دو کشور نیازمند تقویت همکاری‌های دو جانبه و تعریف مکانیسم مشارکتی در جهت مبارزه با تمامی عوامل برهم زننده نظم و امنیت در جدار مرز مشترک هستند.

در مبارزه با تروریسم وجرائم سازمان‌یافته جدی هستیم

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در پایش نقاط مرزی مشترک و مقابله با عوامل تروریست منطقه که درصدد برهم زدن روابط دوستانه دو کشور هستند، مماشات نمی‌کند، افزود: به کشور دوست و برادر ترکیه اطمینان می‌دهیم که در مبارزه با تروریسم، جرائم سازمان یافته، قاچاق سلاح و مهمات و قاچاق انسان جدی هستیم.

درخواست برقراری محدود پروازهای ایران-ترکیه

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین به برخی مشکلات به وجود آمده کنسولی به ویژه در دوران بحران بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: متاسفانه توقف پروازهای مستقیم بین دو کشور مشکلاتی را برای افرادی که ضرورت سفر دارند، ایجاد کرده است؛ همچنین بر اساس برخی گزارشات، جمعی از اتباع ترک فعال در مباحث تجاری، بازرگانی و صنایع به دلیل بروز بحران همه‌گیری ویروس کرونا قادر به سفر به ایران نبوده که این موضوع موجب گله‌مندی برخی از مدیران صنایع و کارخانجات کشور شده است.

وی افزود: از دوستان ترکیه‌ای خود درخواست می‌کنیم که با اعمال قوانین پروتکل بهداشتی نسبت به راه‌اندازی محدود پروازهای مستقیم بین دو کشور و نیز ارائه تسهیلات ویژه تردد به آن دسته از اتباع ترک فعال در موضوعات تجاری، صنایع و بازرگانی که قصد ورود به جمهوری اسلامی ایران را دارند، نهایت مساعدت کنسولی را داشته باشد.

برقراری پروازها را پیگیری می‌کنم

قائم مقام وزارت کشور جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌ وگوی تلفنی، با اشاره به نشست اخیر شورای عالی راهبردی ایران و ترکیه که به میزبانی تهران و به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: امیدوارم نتایج برگزاری چنین نشست‌هایی به تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های دو جانبه دو کشور به ویژه در زمینه تامین امنیت رفاه و آسایش دو ملت منتهی شود.

«محترم اینجه» با تشکر از عملیات نظامی اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع گروهک‌های تروریست عنوان کرد: امیدوارم با تداوم چنین عملیات‌هایی هدف دولت‌های متخاصم در بی‌ثبات‌سازی منطقه و از بین بردن ارتباط دو کشور با استفاده ابزاری از گروهک‌های معاند و تروریست خنثی شود.

وی با تشکر مجدد از قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با عوامل تروریسم و برهم زننده نظم و امنیت دو کشور، وعده داد که موضوع برقراری پروازهای بین دو کشور را در جلسه شورای ملی بهداشت ترکیه مطرح و پیگیری کند.

در پایان این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف ابراز امیدواری کردند با رفع بحران ویروس کرونا در اسرع وقت نسبت به برگزاری دور جدید نشست کارگروه مشترک امنیتی اقدام کند.