رئیس پارلمان اروپا با اشاره به ناآرامی‌های اخیر ایران، اعلام کرد که این نهاد تا اطلاع ثانوی با تهران قطع رابطه می‌کند.

به گزارش ایلنا، «روبرتا متسولا» در پیامی توئیتری نوشت که در واکنش به تحریم نمایندگان پارلمان اروپا، تا اطلاع ثانوی با مقام‌های ایران قطع رابطه می‌کنیم. وی با  تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا به معترضان ایرانی پشت نخواهد کرد؛ خطاب به معترضان گفت: «ما با شماییم و با شما خواهیم ماند.»

ایران در تاریخ ۲۸ اکتبر اعلام کرده بود که ۱۲ نفر، از جمله چهار نماینده پارلمان اروپا را به‌دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی و خشونت، تحریم می‌کند.

اقدام پارلمان اروپا فرار رو به جلو است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به قطع ارتباط و گفت‌وگوهای مستقیم میان پارلمان اروپا و جمهوری اسلامی ایران، گفت: اقدام پارلمان اروپا در تعلیق تماس مستقیم با مجلس فرار رو به جلو است. ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در دو سال گذشته تماس مستقیمی بین مجلس ایران و پارلمان اروپا وجود نداشته است. وی ادامه داد: آن‌ها سال گذشته درخواستی برای بازدید از ایران داشتند اما به دلیل صدور قطعنامه‌هایی که جنبه مداخله‌گرایانه داشت و بر اساس اطلاعات فیک نیوز نوشته شده بود، برای انجام سفر با ملاحظه برخورد شد و مورد موافقت قرار نگرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضع اخیر پارلمان اروپا و رئیس آن تحت تاثیر گروه‌های مخالف ایران و ضدایرانی‌ها مطرح شده است. تاثیرپذیری پارلمان اروپا از این گروه‌های معارض، آن‌ها را به دامن تحلیل غلط و براساس اطلاعات غلط می کشاند پس اصلا جایی برای تعامل با افرادی وجود ندارد که مبتنی بر این اخبار غلط تصمیم گرفته و قطعنامه صادر می‌کنند.

عمویی با یادآوری اینکه «قطعنامه‌های پارلمان اروپا الزام قانونی ندارد»،‌ افزود: پارلمان اروپا در تعیین سیاست خارجی کشورهای اروپایی اثربخشی مهمی ندارد لذا بیش از اینکه تاثیر واقعی برای این ماجرا دیده باشیم آن را نواختن بر طبق توخالی می‌دانیم.

از نظر حیثیتی برای ایران بد است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: این تصمیم از نظر اقتصادی برای ایران بی‌تاثیر، اما «از حیث آبرویی» بد است.

هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام پارلمان اروپا مبنی بر قطع ارتباطات و گفتگوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و ایران بیان کرد: اروپا مدت هاست که رابطه خوبی با ایران ندارد، اینکه حالا پارلمان اروپا رابطه خود را با ایران قطع کرده است خیلی نمی‌تواند برای ایران اثرگذار باشد. غربی‌ها تا به امروز هر تحریمی که می‌توانستند علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند و از حدود سال ۸۹ اعلام کردند که دیگر از ایران نفت نمی‌خرند.

او خواهان ورود مقامات به این موضوع شد.