دیروز در کشاکش اعتراضات دانشجویی این روزها و در میانة التهاب و تنش در غرب کشور، خبر رسید که جمعی از «نمایندگان مجلس و کارشناسان» طرحی برای ممنوع‌‌الخروجی و مجازات دانشجویان معترض تهیه کرده‌ و در حال جمع‌آوری امضا برای بررسی آن هستند.

طبق این طرح، دانشجویان در صورت «هنجارشکنی»، «ایجاد آشوب»، «تخریب اموال»، «فحاشی و توهین به مقدسات» به مدت ۱۰ سال ممنوع‌الخروج می‌شوند و ضمن دریافت احکام انضباطی، باید کل هزینه تحصیل در مقطع مربوطه را شخصا پرداخت کنند.

در این طرح پیش بینی شده در صورتی که دانشجویان از اقدامات هنجارشکانه ابراز پشیمانی کنند، مجازات های فوق تخفیف خواهد یافت و یا در صورت رفع نیاز کشور و خدمت رسانی مجازات آنها بخشیده خواهد شد.

طراح طرح ممنوع‌الخروجی دانشجویان کدام نماینده است؟

بررسی‌های ایلنا نشان می‌دهد که طراح این طرح علی خضریان است و هنوز هیچ نماینده‌ای آن را امضا نکرده و عملا حتی در مرحله بررسی نیز قرار ندارد.

علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش ضمن مخالفت خود و کمیسیون متبوعش با هرگونه طرحی در خصوص ممنوع الخروج کردن دانشجویان در وقایع اخیر گفت: هیچ طرحی در این خصوص در دستور کار صحن یا کمیسیون آموزش مجلس قرار ندارد. گویا در قالب پیش طرح در سامانه قانونگذاری نمایندگان پیش‌نویس طرحی بارگذاری شده حتی هنوز به مرحله جمع‌آوری امضا از سوی نمایندگان نیز نرسیده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با تأیید سخنان منادی سفیدان، گفت: تدوین طرحی درباره ممنوع‌الخروجی دانشجویان صحت ندارد و اصلا چنین طرحی در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس نیست.

شیوا قاسمی‌پور افزود: موضوع ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان نه در دستور کار کمیسیون آموزش  است و نه کمیسیون با آن موافق است، کمیسیون آموزش این موضوع را قبول ندارد.

طرح ممنوع‌الخروجی در فضای کنونی جامعه

«بی‌سلیقگی»  است

همچنین عضو کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با مطرح شدن تهیه طرحی با هدف تشدید مجازات‌ها برای دانشجویان از جمله ممنوع‌الخروجی ۱۰ ساله گفت: من چنین طرحی را ندیده‌ام، معمولا طرح برای امضا باید روی سامانه بارگذاری شود، بعد به کمیسیون بیاید و من چنین طرحی در مسیر طی این مراحل ندیده‌ام. مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: بعید می‌دانم که مطرح باشد و اگر هم باشد به‌نظرم در فضای کنونی مطرح کردن برخی موضوعات بی‌سلیقگی است.

نماینده مردم خرم‌آباد درخصوص مطرح شدن طرح در زمان حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه اظهار داشت: اگر طرح در سامانه بارگزاری شود، نمایندگان قادر خواهند بود از طریق تبلت آن را امضا کنند و امضا به صورت دستی نیست اما من چنین طرحی را ندیده‌ام.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص تحلیل چنین موضوعاتی در شرایط کنونی جامعه، اظهار داشت: به‌نظر من قوانین و مقررات موجود در دانشگاه‌ها گویاست و کفایت می‌کند، به هر‌حال دانشگاه ضوابط و هدفگذاری خودش را دارد، قشر فرهیخته ما در دانشگاه‌ها هستند. همین مقررات و قوانینی که اکنون در بحث مباحث انضباطی دانشگاه‌ها وجود دارد، کفایت می‌کند. سال‌های سال دانشگاه‌های ما با همین قوانین اداره شده‌اند و مشکل خاصی هم پیش نیامده است. لذا اینطور نیست که احساس کنیم باید قوانین تشدید شود.

ویس‌کرمی تأکید کرد: بعید می‌دانم چنین مساله‌ای مطرح باشد اما اگر جدی شود، علی‌القاعده باید به کمیسیون آموزش بیاید اما تاکنون چنین چیزی را ندیدم، طرح باید به هیات رئیسه برود و ارجاع شود به کمیسیون در واقع به این آسانی نیست.