دیروز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آغاز به کار کرد.

در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورا برگزار می شود مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی خواهد شد.

همزمان با آغاز نشست،‌ مقام‌های ایران و آژانس از یکدیگر انتقاد کرده و خواهان همکاری برای حل و فصل پرونده پیدا شدن آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس شدند.

رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه با انتشار گزارشی تدرباره برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: هنوز هیچ پیشرفتی در شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده صورت نگرفته است. در این گزارش به سفر بازرسان آژانس به ایران برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده اشاره شده و آمده است که مدیرکل «انتظار دارد در این بازدید، توضیحات فنی معتبری درباره این مسئله دریافت کند، از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز».

متعاقب این گزارش، باردیگر سه کشور اروپایی عضو برجام بریتانیا، فرانسه و آلمان  و آمریکا هفته ‌گذشته با تهیه پیش‌نویس قطعنامه، خواستار رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام شدند. احتمالا متن این پیش‌نویس تا روز جمعه به رای گذاشته شود. و آمریکا

در قطعنامه پیشنهادی که فرازهایی از آن را رویترز منتشر کرده آمده است: ضروری و فوری است... که ایران برای انجام تعهدات قانونی خود و... بدون فوت وقت اقدامات زیر را انجام دهد». ارائه توضیح معتبر درخصوص ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس اتمی، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آن‌ها عمل کند.

در این متن پیشنهادی که باید به تایید اکثریت اعضای شورای حکام برسد آمده است که شورا "نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است."

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که چهار کشور به شورای حکام داده‌اند، با ادعای «همکاری ناکافی ایران»؛ در ارتباط با سه مکان آلوده به آثار اورانیومی «عمیقا ابراز نگرانی» شده است.

مدیرکل آژانس در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت برنامه اتمی ایران که به رسانه‌ها درز کرده، به شورای حکام گزارش داده که ایران همچنان از دادن پاسخ درباره منشا آثار اورانیوم کشف شده، خودداری کرده است.

رافائل گروسی، پس از آغاز نشست شورای حکام در یک کنفرانس خبری در وین گفت که درباره حل اختلافات با ایران در حال حاضر «چندان موفقیتی» وجود ندارد. او گفت آمادگی این نهاد را برای همکاری با ایران با هدف رسیدگی به مسائل پادمان باقی مانده تکرار می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که «نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران برگزار شود.» او گفت این نشست «باید با هدف شفاف سازی و حل موثر این مسائل باشد».

 

 

صدور قطعنامه هیچ کمکی به حل و فصل امور نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در واکنش به صدور قطعنامه در شورای حکام گفت: به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

ناصر کنعانی افزود: جای تعجب و تأسف دارد که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیات عالی جمهوری اسلامی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیاتی ایرانی به وین انجام شده و متقابلاً قرار است سفر هیات آژانس هم به تهران برای ادامه مذاکرات انجام شود ما با یک رویکرد سیاسی از سوی این چهار کشور در چارچوب آژانس مواجه هستم.

وی تصریح کرد:‌اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نخواهد کرد و صرفا در روند همکاری‌های فنی اخلال ایجاد می‌کند و ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم. این کشور‌ها نیز قبلا دست به چنین اقدام غیرسازنده‌ای زدند و قطعنامه‌ای را در آژانس و در خرداد ماه گذشته صادر کردند و در همان چارچوب جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قانون مجلس شورای اسلامی اقدامات واکنش متقابل را نشان داد. طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم، نه حرکت به سمت رفتار‌های غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه و مشکل خواهد کرد.

 

همزمان حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه نیز گفت: «اگر اروپایی‌ها این مسیر غیرسازنده را متوقف نکنند با پاسخ متقابل، اما موثر ما مواجه خواهند شد.»

 

نقش فعال آلمان در اتباط با برنامه هسته‌ای ایران

وزیر خارجه آلمان، در آستانه برگزاری جلسه شورای حکام آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد با اشاره به شیوه‌های برخورد با معترضان در ایران، مدعی شد که  نباید هیچگاه اجازه بدهیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست بیابد.

آنالنا بائربوک، روز سه‌شنبه در پی دیدار با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری مشترک با او تاکید کرد تهران نباید هرگز بتواند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. او خواستار عمل کردن ایران به تعهدات حقوقی خود نسبت به آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد شد و گفت ناظران این آژانس باید بتوانند حضوری کامل و تمام عیار در تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشند.

وی مدعی شد: «ایران به طور سازمان‌یافته سال‌هاست که تقریبا تمام تعهدات خود را به برجام نقض می‌کند و دیگر به صورت کامل به تعهداتش به آژانس اتمی سازمان ملل نیز عمل نمی‌کند و به همین دلیل است که برنامه هسته‌ای فعلی ایران باید دوباره با اقدامی قانونی و همینطور از طریق توافق‌های دیگر، به شکلی مطمئن محدود و نظارت کامل شود.»

وزیر خارجه آلمان البته تاکید کرد که بخشی از واقعیت این است که در حال حاضر مذاکره‌ای با تهران در جریان نیست.

گروسی نیز با اشاره به اینکه آلمان در نقطه مرکزی روند احیای برجام قرار دارد گفت می‌داند که وزیر خارجه آلمان در این روند مهم که تا کنون حاصلی هم به بار نیاورده مشارکت دارد و مدعی شد ایران هنوز باید درباره کشف آثار اورانیوم که در نقاطی یافت شده توضیح بدهد و به پرسش‌های جامعه جهانی پاسخ بدهد.

 

واکنش ایران به نشست شورای حکام

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قطعنامه‌ای پیش‌نویس کردند و مطالبی آوردند که خودشان می‌دانند صحت ندارد و از طرف جمهوری اسلامی ایران هم مردود است. ایران برای پیشبرد برنامه‌های خود در بخش هسته‌ای برنامه مصوب، مدون و اعلام شده دارد و در همان چارچوب فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

محمد اسلامی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری و اتهام‌پراکنی به جمهوری اسلامی توسط استکبار و صهیونیسم امری طبیعی است، اظهار کرد: این جریان معتاد به تحریم و اجرای این سیاست مندرس است و پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد که می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است.

وی افزود: مهم این است که جمهوری اسلامی برای پیشبرد برنامه توسعه هسته‌ای خود برنامه مصوب و اعلام‌شده و مدون دارد و در همین چارچوب فعالیت خود را انجام می‌دهد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: موضوعی که اهمیت دارد این است که وزارت خارجه پیگیری بحث تداوم مذاکرات را می‌کند و به اشکال گوناگون در دست اقدام است.

 اسلامی افزود: آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن نیت می‌داشتند و قرار بود که مذاکرات را تداوم بخشند طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.

 وی گفت: امیدوار هستیم که با توجه به حسن نیت و صداقتی که جمهوری اسلامی داشته و پاسخ‌هایی منطقی و مستدلی که به آن‌ها ارائه داده، کارساز واقع شود و اجازه بدهند مسیر طبیعی و غیر سیاسی و روش حرفه‌ای باشد و ضوابط پادمان ملاک باشد تا بتوانند از آن نتیجه بگیرند.