منابع خبری از سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عراق گزارش دادند. به گزارش العالم منابع عراقی گزارش دادند که در این سفر که صبح سه‌شنبه و یک روز پس از حملات موشکی و پهپادی سپاه به اقلیم کردستان صورت گرفت،

سردار «اسماعیل قاآنی» با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر در بغداد دیدار کرده است. گویا این دیدارها پیرامون مسائل اقلیم کردستان عراق بوده است. سردار قاآنی همچنین دیداری با سران چارچوب هماهنگی داشته و درباره تحولات و روندهای سیاسی عراق گفت و گو کرده است.

هدف قرار دادن کردستان، نقض آشکار حق حاکمیت عراق است

ازسوی‌دیگر، وزیر خارجه عراق در واکنش به حملات پهپادی و موشکی سپاه به اقلیم کردستان، به امیرعبداللهیان گفت: هدف قرار دادن مواضعی در کردستان، نقض آشکار حق حاکمیت عراق و امنیت شهروندان این منطقه است و ادامه این اقدامات خطرناک خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق «فؤاد حسین» در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران افزود: «باید گفت‌وگو راهی برای متوقف کردن این تشدید خصمانه غیرقابل توجیه باشد»

وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفت‌وگو، امنیت را عنصر کلیدی در منطقه و در روابط دوجانبه تلقی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود روابط ممتاز دو کشور انتظار ندارد که از اقلیم کردستان مورد تهدید قرار گیرد و دولت مرکزی در برابر این اقدامات مسئولیت دارد.

واکنش عربستان به عملیات سپاه در کردستان عراق

در همین ارتباط وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور حملات ایران به منطقه کویسنجق در اقلیم کردستان عراق (مواضع تروریست‌ها) را به شدت محکوم می‌کند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، وزارت خارجه سعودی تاکید کرد که هرگونه اقدامی که منجر به تهدید حاکمیت، امنیت و ثبات عراق می‌شود را نمی‌پذیرد.

سپاه پاسداران روز دوشنبه مواضعی را در اقلیم شمال عراق به صورت موشکی و پهپادی مورد هدف قرار داد.