رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه موضع ما در مقابل آذربایجان نه سهل و مماشات است نه خیلی بیشتر از معمول سخت، گفت: در دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه آذربایجان اخطار قرمز جمهوری اسلامی به این کشور درخصوص تغییر مرزها داده شد و وزیر خارجه ایران گفت که این را حتماً مکتوب هم خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، وحید جلال‌زاده دیروز در جلسه‌ی پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه تهران با عنوان «صدای دانشجو، صدای حقیقت»، در پاسخ به پرسشی درباره نگاه ایران به مسأله قره باغ و درگیری‌های مرزی در منطقه قفقاز، تاکید کرد: در سفر اخیر که آقای رئیسی داشت در دیدار با پاشینیان، با جدیت مسأله مخالفت با تغییر مرزهای بین‌المللی مطرح شد؛ پاشینیان می‌خواهد به هر قیمتی بماند و حتی در سفر پلوسی هم به وی گفته شد که تو بمان اما آنجا را به آذربایجان بده، اما رئیس‌جمهور به او گفت که اگر شما هم بخواهید ما اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق رقم بخورد.

 وی در پاسخ به پرسش یک دانشجو پیرامون روابط ایران با آذربایجان و برگزاری مانور نظامی در رودخانه ارس، عنوان کرد: در ارتباط با مانور اولاً در جریان باشید که مانور کشورها با اطلاع به کشورهای همسایه است؛ یعنی از ۳ تا ۶ ماه قبل ستادکل نیروهای مسلح مصوب می‌کند و وزارت خارجه به آن‌ها اطلاع می‌دهد. بر همین اساس آذربایجان از مانور ما اطلاع داشت. این را برای اطلاع شما عزیزان دانشجو عرض می‌کنم که ما آن مانور را برای آذربایجان انجام ندادیم، این مانور برای مخاطب اصلی انجام شد.

جلال‌زاده همچنین در پاسخ پرسش دیگری درباره رابطه با آذربایجان و دلیل سهل‌گیری نسبت به آذربایجان با توجه به نقش این کشور در عملیات تروریستی شاهچراغ، تصریح کرد: در مورد حضور تبعه آذربایجان در علمیات تروریستی بگویم که مثلاً همین الان بین نیروهای داعش، اتباع ایرانی هم هستند؛ مثلاً اگر یک تبعه ایرانی در داعش در عراق یا سودان یا افغانی عملیاتی انجام دهند، دولت این کشورها نمی‌گویند که این کار جمهوری اسلامی است؛ حضور تبعه یک کشور در نیروهای داعش به معنی اینکه آن دولت از این تبعه داعشی خود استفاده کرده، نیست، اما حتماً جمهوری اسلامی ایران اعتراض خود را به آذربایجان اعلام می‌کند.