نشست گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل صبح دیروز با حضور وزیر خارجه کشورمان و نمایندگانی از کشورهای  الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، چین، کوبا، جمهوری دموکراتیک خلق کره، گینه استوایی، اریتره، ایران، جمهوری دموکراتیک خلق لائو، نیکاراگوئه، دولت فلسطین، فدراسیون روسیه، سنت وینسنت و گرنادینز، سوریه، ونزوئلا، و زیمبابوه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در سال ۲۰۲۱ با هدف حفظ، ارتقا و دفاع از تفوق و اعتبار منشور سازمان ملل با مشارکت ۱۹ کشور ازجمله کشورمان ایران تشکیل شد.

در متن بیانیه پایانی این نشست آمده است:  ما، به عنوان هماهنگ کننده ملی در گروه دوستان در دفاع از منشور سازمان ملل متحد، به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص شیوه‌ها و روش‌های افزایش تلاش‌های مشترکمان با هدف صیانت، تقویت و دفاع از عمومیت و اعتبار منشور سازمان ملل متحد، چه در نوشتار و چه در روح آن، و جهت بهبود هر چه بیشتر هماهنگی در مورد مسائل مورد نگرانی و علاقه مشترک و روش های بالقوه در جهت حرکت به سمت جلو گردهم آمدیم.  

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: ما هم‌نظر هستیم که استانداردهای دوگانه، همراه با رویکردهای گزینشی یا تفسیرهای منعطف و خود سازگار از مفاد منشور سازمان ملل متحد، با هدف پیشبرد اهداف سیاسی با ماهیت مشکوک، با توهین آشکار به قانون­مداری بین الملل و بی توجهی به خیر عمومی و منافع جمعی مردم کشورهای عضو سازمان ملل، نمایانگر یکی از تهدیدات اصلی به عمومیت و اعتبار آن سند جهانی و نافذ می باشد که در برگیرنده دستاوردی بی­نظیر برای بشریت و اعتماد کامل به ذات صالحه انسان است.

در بخشی دیگر از بیانیه امضاکنندگان تصریح می‌کنند: ما خواستار افزایش اقدامات در جهت دموکراتیک شدن روابط بین الملل و تقویت چند جانبه‌گرایی و نظام چند قطبی بر اساس احترام متقابل به حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها، و هم چنین احترام به اصل حقوق برابر و حق تصمیم گیری ملت­ها، حاکمیت قانون، دیپلماسی، گفتمان سیاسی، تسامح، همزیستی مسالمت آمیز، احترام به تنوع و گوناگونی، فراگیری و همه شمولی، فرهنگ صلح و عدم خشونت، و احترام درخور به تفاوت های موجود می باشیم که همگی برای همکاری سازنده و موثر در مورد مسائل مشترک مورد علاقه و نگرانی لازم هستند.

در ادامه بیانیه تأکید شده است:‌ سازمان ملل یک مجمع محوری و لاینفک برای پرداختن و پیشبرد مسائل مربوط به همکاری های بین المللی به منظور توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی، صلح و امنیت، حل و فصل صلح آمیز اختلافات، حقوق بشر و حاکمیت قانون، بر اساس گفتمان، همکاری و رویکردهای اجماع محور میان کشورها می باشد و از این رو به طور کامل به تعهدات خود جهت احیا و تقویت نقش این سازمان، به ویژه در برهه کنونی که جهان نیازمند همبستگی و همکاری هر چه بیشتر می باشد و هم چنین به ابزارهای دیپلماتیک تدارک دیده شده در منشور سازمان ملل، پایبند می‌مانیم.

در ادامه بیانیه ضمن ابراز نگرانی از تاثیرات منفی بالقوه تنش‌های سیاسی در حال وقوع در زیر مجموعه بحران جهانی چند جانبه کنونی؛ همگان به احترام به حق حاکمیت و استقلال کشورها  در عین عدم پذیرش هر گونه اقدام در استقرار نگرش دوره جنگ سرد که مبتنی بر تقابل، تعمیق اختلاف و چند دستگی، و تحمیل نگرش ها و اهداف ناهمگون در تلاش برای تقسیم جهان به بلوک ها است، دعوت شده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه از دبیرخانه سازمان ملل متحد خواسته‌اند به طور دقیق از منشور سازمان، به طور اخص مفاد ماده ۱۰۰، در انجام وظایف خویش، طبق ماموریتش، از جمله هنگام اجرای  قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت، پیروی کند.

در ادامه بیانیه آمده است: ما حمایت و همبستگی تزلزل‌ناپذیر خود را از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، در معرض اقدامات قهری یکجانبه، از جمله تحریم های یکجانبه اعمال شده توسط برخی کشورها، که ناقض منشور ملل متحد و قواعد و اصول حقوق بین الملل است، اعلام می نماییم. این اقدامات بهره مندی کامل از حقوق انسانی و تحقق حق توسعه آنها را به شدت تهدید می کند. همانطور که گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود به شورای حقوق بشر در ۱۷ اوت ۲۰۲۲ (A/HRC/۵۱/۳۳/Add.۱) در خصوص تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر، متعاقب سفر رسمی ایشان به جمهوری اسلامی ایران از ۷ تا ۱۸ می ۲۰۲۲، توصیه نموده است، ما نیز خواستار «برداشتن تمام این اقدامات یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی» هستیم.  

در بخشی از این بیانیه نسبت به استفاده ابزاری برخی دولت ها از سازمان ملل به ویژه شورای امنیت با هدف مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل و عضو کامل سازمان ملل متحد که جمهوری اسلامی ایران است، ابراز نگرانی شده است.

امضاکنندگان بیانیه در پایان بر عزم راسخ خود برای ادامه دفاع از منشور ملل متحد از طریق اقدامات هماهنگ گروه دوستان و ایستادن در کنار یکدیگر در این تلاش والا تأکید کردند.