دولت نیوزلند اعلام کرد، به دلیل آنکه تداوم مذاکرات حقوق بشری دوجانبه با ایران پیشرفتی نداشته و رویکرد قابل دفاعی نیست، گفت‌وگوهای حقوق بشری رسمی و دوجانبه با ایران را متوقف کرده است. دولت نیوزلند مدعی شد که حقوق بنیادین بشری در ایران «قابل دفاع نیست.» جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزلند در یک کنفرانس خبری در این‌باره گفت: ما در مذاکراتی که هیچ پیشرفتی به همراه ندارد، فایده‌ای نمی‌بینیم.

آردرن همچنین با ادعای نقض حقوق زنان در ایران، گفت که نیوزلند از سازمان ملل می‌خواهد ایران را از کمیسیون وضعیت زنان در سازمان ملل حذف کند. نیوزلند و ایران این گفت‌وگوها را در سال ۲۰۱۸ و به منظور پیش‌برد حل ‌و فصل مسائل حقوق بشری ایجاد شد. دور اول این گفت‌وگوها در سال ۲۰۲۱ انجام گرفت و قرار بود دور بعدی آن در سال ۲۰۲۲ انجام شود.

همزمان با این اعلام دولت نیوزلند، روزنامه نیویورک‌تایمز نامه سرگشاده‌ای را منتشر کرده که در آن برخی چهره‌های زن شناخته شده مثل هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد شده‌اند.

به نوشته این گزارش، در چند روز اول در دسترس قرار گرفتن، این نامه بیش از ۲۱ هزار امضا جمع کرده و در حال افزایش است.

در این نامه آمده است: «ظلم سیستماتیک و طولانی‌مدت جمهوری اسلامی ایران باید آن‌ها را از انتخاب در کمیسیون مقام زن رد صلاحیت می‌کرده است.» نویسندگان در ادامه نامه خود افزوده‌اند: «بدون دخالت جهانی در بالاترین سطح، خشونت و تلفات جانی ادامه خواهد یافت و کمیسیون مقام زن هر روز که جمهوری اسلامی ایران عضوی از این نهاد باقی بماند، اعتبار خود را از دست خواهد داد.»