اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور» منتشر شد.

در ابتدای بیانیه تأکید شده است که اتقان داده‌ها و مستند بودن آنها مورد تأکید ویژه‌ای بوده و نهایت تلاش به کار رفته تا اطلاعاتِ حاصله از روش‌های مختلف اطلاعاتی عرضه شوند.

در این بیانیه آمده است: بر اساس اطلاعات موجود، محرز شده است که زمینه‌سازی، مقدمه‌چینی و نیز بخش مهمی از عملّیات اجرایی آشوب‌های اخیر توسط سرویس‌های جاسوسی بیگانه در قالب بسته‌یی طراحی و به واسطه برخی گروه‌ها و شبکه‌های مرتبط با آنها به روشهای مختلف درون کشور پیاده‌سازی شده است؛ از سوی دیگر واقعیت مهم دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه این سرویس‌ها در عملّیات اخیر خود تلاش کرده‌اند از بسترها و زمینه‌های برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه سوء استفاده کرده و حتی‌المقدور پروژه‌های اطلاعاتی خود را بر سوء استفاده از این بسترها و زمینه‌ها استوار سازند.

در ادامه خاطرنشان شده است: رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یکسال گذشته، همچنین مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخیر و نیز اطلاعات به دست آمده از سناریوهای دشمن برای مقطع پسا بحران، مصادیق فراوان و استنادات غیرقابل انکاری از نقش‌آفرینی همه جانبه‌ی رژیم تروریستی آمریکا در طراحی، اجرا و استمرار غائله‌ی مذکور دارد. بنابراین تمرکز مبنایی بیانیه‌ی حاضر بر نقش رژیم مافیایی آمریکا، هم-پیمانان و پیاده نظامشان در اغتشاشات اخیر کشور، در سه مقطعِ پیش، حین و پسا آشوب‌های کشورمان است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است:  مستندات اطلاعاتی نشان می‌دهد «سیا» پیش از آغاز آشوب‌ها برای راه‌اندازی یک غائله سراسری در ایران طراحی مبسوطی به‌عمل آورده است. محل برگزاری دوره‌‌های آموزشی جنگ‌‌های ترکیبی کشور‌های ترکیه، امارات، هلند، ارمنستان، گرجستان، مالزی، اندونزی، تایلند، جمهوری چک، آفریقای جنوبی و ایتالیا بوده است.

در بخشی دیگر می‌خوانیم: «ردّ اطلاعاتی و عملّیاتی تعدادی از عناصر مذکور در اغتشاشات اخیر و پیش از آن نیز مشاهده و حسب مورد اقدام مقتضی به عمل آمده است. به عنوان مثال انتشار اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط «ن.ح» صورت گرفت که از آموزش‌دیدگان همین دوره‌ها در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقرار یافته، به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت‌‌دار پرداخت. همچنین است اقدامات «الف.م» که با استفاده از همان پوشش با حضور فوری در شهرستان سقز، به تحریک اطرافیان مرحومه به ایفای مأموریت پرداخت.»

 در پایان این اطلاعیه تصریح شده است: در باب گروهکها و پیاده نظام شیطان و اغتشاشگران، قصد بر ادامه‌ی شناسایی و تعقیب آنها تا آخرین نفر است که این روند هم اکنون جریان دارد و البته راهی هم برای افراد فریب‌خورده و نادم باز گذاشته شده تا خود را معرفی و شامل تخفیف در مجازات شوند.