سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتهامات تبعه فرانسوی دستگیر شده، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و جاسوسی است.

به گزارش ایلنا، مسعود ستایشی دیروز در نشست خبری ادامه داد: این یک پرونده مهم است که ابعاد آن نیاز به کار فشرده دارد و اکنون در مرحله تحقیقات قرار دارد که با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است.

ستایشی اظهار داشت: اطلاعات ذی‌قیمت و راهبردی مختلفی از متهمان به دست آمده است و همچنان ضابطان خاص قوه قضاییه با تمسک به روش‌های علمی و فنی در این پرونده پیگیر موضوع هستند.

آغاز رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی‌های اخیر در چهار استان

ستایشی درمورد روند رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی‌های اخیر، گفت:‌ طبق گزارش‌ها از محاکم، محاکمات  افراد بازداشت‌شده در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و کردستان آغاز شده است

وی گفت: در جرایم خفیف نیز افراد بلاقید آزاد نمی‌شوند و درباره آنها قرار تامین لازم صادر می‌شود و در اثنایی که قرار صادر شده و پرونده مهیای صدور کیفرخواست می‌شود و نظر دادسرا به دادگاه منعکس می‌شود، شرایط آنها از سوی ضابطان عام و خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر این افراد از کرده خود پشیمان باشند به آنها ارفاق می‌شود.

دستگیری ۲۵ نفر در حادثه آتش‌سوزی زندان اوین

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی عاملان وقوع حادثه اوین گفت: طبق آخرین اطلاعات اکنون ۲۵ نفر که در این حادثه نقش داشتند در مرحله تحقیقات قرار دارند و ممکن است در ادامه از این تعداد کاسته شود یا افراد دیگری نیز اضافه شوند.

ستایشی با اشاره به فوت هشت زندانی در این حادثه افزود: عده‌ای از زندانیان که در نتیجه اقدام این آشوب‌طلبان صدمه دیده‌اند نسبت به اقدام عاملان اغتشاش و آشوب در زندان طرح شکایت کردند.

دوقطبی‌سازی،‌ تحریق و تخریب جرم سیاسی نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه آیا اظهارات منجر به اختلاف‌افکنی و دوقطبی‌سازی جامعه از سوی برخی سیاسیون جرم سیاسی تلقی می‌شود یا خیر، گفت: برخی موارد که در ماده ۳ قید شده است که جرم سیاسی تلقی نمی‌شود مانند تحریک مردم به درگیری و کشتار، تجزیه‌طلبی و آشوب در شمول جرایم سیاسی نیست و جداگانه مطابق قوانین، موضوعه و قوانین ماهیتی و شکلی مورد تصمیم‌گیری و اتخاذ نظر واقع می شوند. به گفته وی، طبق قانون مواردی از جمله سرقت، غارت اموال و ایجاد تحریق و تخریب نیز مصداق ماهیتی در قانون مجازات اسلامی دارد و مشمول جرم سیاسی تلقی نمی‌شود.

آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دانشجویان گفت: بیشتر دانشجویان در همان روزهای ابتدایی آزاد شدند و اکنون تعداد بسیار محدود و انگشت‌شماری از دانشجویان بازداشت هستند. ستایشی توضیح داد: براساس گزارش‌های موثق، این دانشجویان وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات برعهده و ارتباطات خاصی با برخی گروه‌های خاص تابلودار و جنایت پیشه داشتند و علیه کشور اقدام کردند که این موضوعات در دست بررسی قرار دارد.

تشکیل پرونده برای برخی بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگاران

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تشکیل پرونده برای بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگاران در ارتباط با اعتراضات اخیر،گفت: پرونده‌هایی در این رابطه تشکیل شده و عده‌ای از این افراد به استناد دلایل موجود طبق موازین و قوانین احضار و از آنها سوال شده و حسب مورد بازداشت شدند. دستگاه قضایی در این رابطه به وظایف خود عمل کرده و در مورد آن نیز اهتمام دارد.

قاتل محیط‌بان نجفی دستگیر شده است

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین اقدامات در مورد دستگیری قاتل محیط‌بان برومند نجفی، گفت: در این اتفاق علاوه بر فرد اصلی، ۲ نفر دیگر نیز به عنوان معاونت در وقوع جرم شناسایی شدند و با اقدامات خوبی که صورت گرفت، شاهد دستگیری ضارب و معاونین وی بودیم.

اعلام جرم علیه دروغ‌پردازی رسانه‌های غربی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره دروغ پراکنی رسانه‌های غربی در ایام سپری شده و طرح شکایت دستگاه قضا نسبت به نحوه فعالیت این شبکه‌ها به محاکم بین‌المللی، گفت: واقعا تعارفی در این قضیه وجود ندارد و مطمئن باشید که دادستانی کل کشور براساس گزارش‌هایی که ما دریافت کردیم بر این اعتقاد استوار هستند که علیه بوق‌های استکباری که در خارج از کشور فعال بوده و مشغول دروغ پراکنی هستند، اعلام جرم کنند.

وی تاکید کرد: دادستان کل کشور بر این مهم استوار هستند و حتما این مهم را انجام خواهند داد همچنین این مسئله در جلسه شورای عالی مسئولین قضایی مطرح شده و رئیس قوه قضاییه هم رهنمودهای لازم را ابلاغ خواهند کرد.

ستایشی با بیان اینکه این رسانه‌ها در هدایت، تحریک، تخریب، ایجاد ناامنی‌های داخلی نقش داشتند، اضافه کرد: این تحریکات منجر به دست زدن به فعالیت های تروریستی شده است و اینها همه از ناحیه نهادهای ذی مدخل در حال مستندسازی است؛ بنابراین پیگیری لازم و قاطع از سوی محاکم داخلی و خارجی دستگاه قضا انجام خواهد شد و تمهیدات سازوکارهای بین المللی آن فراهم شده است.

شکایتی علیه حسن عباسی مطرح نشده

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حسن عباسی درباره ورزشکاران و همسران آنان و اینکه آیا در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شده است گفت: شکایتی مطرح و پرونده‌ای هم تشکیل نشده است.

آمارهای مبارزه با قاچاق مطلوب نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: قبول داریم که آمارها در این زمینه مطلوب نیست.

وی افزود: ضابطان و کسانی که در این عرصه خدمات مؤثر و ویژه‌ای دارند، در صدد پیگیری جدی هستند که با موضوع قاچاق کالا و ارز با جدیت و قاطعیت برخورد کنند و برنامه‌های کنترلی و مقابله‌ای خوبی نیز تدارک دیده شده که به زودی عملیاتی خواهد شد. وی ادامه داد: معاونت مبارزه با قاچاق در دادستانی کل کشور هماهنگی‌های ویژه ای با ستاد مبارزه با قاچاق، سازمان‌ها و کارگروه‌های مربوطه دارند و تفاهم نامه‌های خوبی منعقد شده است و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هم هماهنگی‌هایی با گمرک دارد و مشکلات به حداقل رسیده است.

ستایشی افزود: در استان‌های ساحلی نیز در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، ابلاغیه و دستورالعمل‌های لازم با توجه به شرایط ارائه شده است و اکنون در حوزه گمرکات مشکلاتی وجود دارد که اعتقاد داریم با سرعت باید این مشکلات حل شود.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، مبارزه با قاچاق کالا، اقدامی فرا‌قوه‌ای است و همه دستگاه‌های دست اندرکار با تمسک به مقررات و قوانین مربوطه باید اقدام کنند و اگر نیاز به قوانین جامع و کامل‌تری است، قوه مقننه آمادگی این موضوع را دارد و شورای نگهبان هم این شرایط را برای کمک دارد و دولت نیز سهم قابل توجهی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.