استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن و پژوهشگر شورای آتلانتیک گفت: اینکه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی می‌کند، به خودی خود نشانه مثبتی است؛ با این حال باید دید که آیا در شرایط موجود گفت‌وگویی در رابطه با مذاکرات صورت خواهد گرفت؟ قطعا این امکان وجود دارد اما باید دید که از این امکان تا چه میزان استفاده خواهد شد؟! من نمی‌دانم آیا برنامه ملاقاتی وجود دارد. معتقدم آقای رئیسی و آقای باقری باید از فرصت موجود استفاده کنند چرا که برداشت من این است که ادامه وضعیت فعلی اقتصادی در ایران قابل تداوم نیست.

سینا عضدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که به هر میزان که تعلیق مذاکرات ادامه داشته باشد، به مخالفان برجام فرصت بیشتری داده خواهد شد تا علیه این توافق در کنگره و واشنگتن رایزنی کنند و این به اعتقاد من یک خطر بزرگ است.

وی در ارزیابی وضعیت کنونی روند احیای برجام، گفت: معتقدم افق روشنی پیش رو نیست؛ ایران به این تاکتیک بازگشته که بر سر یک موضوعی توافق کرده و پس از پروسه رفت و برگشت، یک تقاضای جدیدی مطرح کند. جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در کتاب خاطرات‌شان به این تاکتیک ایران پیش‌تر اشاره کرده‌اند که این سنت در مذاکره با ایران وجود دارد. تحول جدیدی نیز که در خصوص خواست تهران برای بسته شدن پرونده پادمانی رخ داده از همین دست است چراکه از نظر سه کشور اروپایی و آمریکا، آن‌ها این توانایی را از لحاظ سیاسی ندارند که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستور بدهند تا پرونده‌ای را ببندد. از سوی دیگر البته خواست ایران نیز قابل فهم است که نمی‌خواهند چندوقت یکبار این موضوع پیش کشیده شده و پرونده علیه تهران باز شود، با این حال از لحاظ اجرایی این امکان نیز برای طرفین غربی برجام وجود ندارد که پرونده بصورت دستوری بسته شود.

وی ادامه داد: همچنین تاخیر در مذاکرات و ورود به پروسه انتخابات کنگره تاثیری منفی بر روند احیای توافق هسته‌ای خواهد داشت چراکه موضوع برجام در کنگره آمریکا موضوعی به شدت جدال‌برانگیز است و نمایندگانی که در معرض انتخاب هستند و تعدادشان هم کم نیست، سرمایه سیاسی برای دفاع از برجام را نخواهند داشت.