راهپیمایی اربعین امسال را می‌توان بدترین تجربه از این رویداد آیینی - مذهبی طی سال‌های اخیر به حساب آورد. به اعتقاد عضو ناظر مجلس در ستاد اربعین هجوم زائران به سوی مرزها و مقتدی صدر مسئولان را غافلگیر کرد و این نابه سامانی‌های تلخ در اربعین امسال را به بار آورد.

فداحسین مالکی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط با راهپیمایی اربعین در حدود یک ماه و نیم پیش، به خبرآنلاین گفت: ما به تنها چیزی که فکر نمی‌کردیم مسائل سیاسی عراق بود؛ اقدامی که مقتدی صدر انجام داد و معادلات سیاسی عراق را به هم ریخت و مقداری مسئولان عراقی را نسبت به این موضوع درگیر کرد که هنوز تبعات برخی مسائل وجود دارد.

وی افزود: حتی ما نگران بودیم که با این شرایط اربعین چگونه برگزار خواهد شد، البته گمانه‌زنی‌هایی هم بود که احتمالا طرح‌های شیطنت‌آمیزی برای تحت‌الشعاع قرار دادن اربعین به عنوان یکی از بزرگترین کنگره‌های اسلامی مد نظر بوده که از ناحیه آمریکایی‌ها ،اسراییلی‌ها و حتی سعودی‌ها بعید نیست.

عضو ناظر مجلس در ستاد اربعین تصریح کرد: مشکل اساسی ما تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی مسئولان عراقی بود که فشار روی مرزهای ما و خصوصا مرز مهران و مشکلاتی برای زائران به وجود آورد. عراقی‌ها مرزهایشان را بر روی اتباع خارجی خصوصا پاکستانی‌ها و افغانستانی‌ها بسته بودند که قبلا این طور نبود. در این رابطه برای پاکستانی‌ها مشکلات زیادی پیش آمد و ایران مجبور شد در شرایط امتناع عراق از صدور ویزا برای آنان، استقبال خوبی از مهمانان پاکستانی به عمل آورده و همه را با آغوش باز وارد مرز و از آنها پذیرایی کردیم که هنوز ادامه دارد. البته قرار براین بود که ما به پاکستانی‌ها در کنسولگری‌های‌مان ویزا ندهیم.

مالکی درباره فراخوان مسئولان برای حضور گسترده مردم در راهپیمایی اربعین و حتی اعلام اعطای وام قرض‌الحسنه، اظهار کرد: این فراخوان‌ها و دعوت‌ها با نیت خیر انجام شده، ولی چون تعداد زوار متناسب با زیر ساخت‌ها و امکانات نبود، خروجی درست و مناسبی نداشت.

وی افزود: پس از اینکه اعلام کردند هر کس در مراسم راهپیمایی شرکت کند، مشمول درافت وام می‌شود، به یکی از وزرا زنگ زدم و گفتم بر چه اساسی شما این حرف را زده‌اید. ایشان گفتند با هدف رونق بیشتر راهپیمایی اربعین و کمک به زوار چنین تصمیمی گرفته‌اند. همین وام هم از جمله دلایل افزایش زوار شد. در مجموع، دستگاه‌ها تلاش خود را کردند اما آمادگی آنها با واقعیت موجود، یک مقدار تناسب نداشت.