محبوبه ولی

امیدهایی که در پی از سر گرفتن رفت و آمدها به وین برای احیای برجام زنده شده بود، دوباره تبدیل به ناامیدی شده و فشارهای بین‌المللی به ایران افزایش یافته است. ماجرای ادعای آلبانی مبنی بر حملات سایبری ایران ظاهرا سر دراز دارد. چند روز پس از آنکه آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که وزارت اطلاعات ایران و شخص وزیر یعنی اسماعیل خطیب را در فهرست تحریم قرار داده؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه دیروز تاکید کرد که «ما به همکاری با آلبانی و دیگر شرکای خود برای تقویت دفاعی سایبری آنها و پاسخگو کردن عوامل این حملات ادامه خواهیم داد.»

فشار بزرگتر، بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی است که در آن عملا ایران را مقصر احیا نشدن برجام معرفی کرده‌اند. اظهارات دیروز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام هم در امتداد همین بیانیه بود. رافائل گروسی در این نشست با اشاره به خاموش کردن دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای ایران، گفت که خلأ نظارتی بر برنامه اتمی ایران بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

او از ایران خواست که شفاف عمل کند تا آژانس به تصویر دقیقی از برنامه اتمی‌اش برسد. گروسی درباره اتهام سیاسی‌کاری که از سوی ایران به او زده می‌شود نیز اظهار کرد: «این بسیار ساده است. ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشدند، مکان‌هایی که هرگز قرار نبود فعالیت هسته‌ای داشته باشند، و ما سؤال می‌کنیم. برای من توضیح دهید که چرا می‌گویید این یک فعالیت سیاسی است.»

اشاره گروسی درباره مکان‌هایی که آثار اورانیوم در آنها دیده شده، مربوط به همان مکان‌هایی است که اسرائیل چند سال پیش مدعی فعالیت هسته‌ای در آنها بود و در واقع موجب باز شدن این پرونده برای ایران در آژانس و شورای حکام شد.

 تلاش دیپلماسی و قدرت‌نمایی موشکی و پهپادی

در واقع در تمام وقایع جاری در خصوص برجام و مسئله هسته‌ای ایران به وضوح می‌توان رد پای اسرائیل را دید و به واسطه وضوح همین رد پاست که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دیروز خود ضمن انتقاد از بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی، تصریح کرد: «متاسفیم طرف‌های مقابل به جای تلاش برای استفاده از مکانیسم دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات منافع یک رژیم قانون‌شکن و غیرپایبند به نظام جامع پادمانی خود را به منافع خود و مصالح بین‌المللی ترجیح می‌دهند.»

او تاکید کرد: «هم آمریکا و هم اروپا به ویژه صادرکنندگان سه‌گانه بیانیه اخیر باید اثبات کنند که در روند مذاکره به نُرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم‌گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهند.»

توأم با این فشارها و همزمان با اینکه دستگاه دیپلماسی تلاش می‌کند طرف‌های غربی را متقاعد کند که دست از حمایت اسرائیل بکشند و اندک اعتمادی نسبت به ایران به خرج دهند، فرمانده ارتش از تهدیدی تازه علیه اسرائیل رونمایی کرده است؛ تهدیدی به نام «آرش2».

در عین حال که دیپلماسی ایران به در بسته می‌خورد و تهدیدهای نظامی حساسیت‌آفرین می‌شوند، اسرائیل در حال لابی‌گری مستمر برای اعلام پایان مذاکرات برجامی است. در امتداد همین لابی‌گری‌ها لاپید یکشنبه خود را به برلین رساند

 تعریف یک ساختار نظامی  برای نابودی اسرائیل

سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش که برای گفت‌وگو درباره رزمایش اخیر ارتش در تلویزیون حاضر شده بود، تاکید کرد که «این رزمایش «تهاجمی و هدف‌محور» بود و این رویکرد برای کسانی که فعالیت‌های نظامی را رصد می‌کنند، یک تغییر معنادار است.»

او ادامه داده: «ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین بار است و در کشورهای منطقه هم تا آنجا که ما رصد کردیم هیچ کشوری از ارتش کشورهای منطقه قابلیت اینکه در شب بتوانند به وسیله بالگرد هلی‌برن عملیات انجام بدهند و با اهداف بالگردهای تهاجمی درگیر بشوند را ندارند.»

وی سپس به به شرح عملکرد و قابلیت‌های برخی از موشک‌هایی که اخیرا به تسلیحات ارتش افزوده شده‌اند، پرداخت؛ موشک‌های شفق، 360 و فجر 5 که عمدتا به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش موشک‌های هوشمند و نقطه‌زن هستند.

حیدری به استفاده از قدرت پهپادی در رزمایش اخیر نیز اشاره کرده و بعد ادامه می‌دهد: «ما پهپاد آرش2 را مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو در نظر گرفتیم، پرنده بی‌نظیری است که برای این کار ساخته شده است.»

این مقام ارتش اضافه کرد که فرمانده کل ارتش ساختاری را برای نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی تعریف کرده که آرش2 در آن ساختار سازمانی شده و مخصوص تهاجم به اسرائیل در نظر گرفته شده است.

حال بسیاری معتقدند که همزمانی تلاش‌ها برای احیای برجام و اینگونه تهدیدها از سوی ایران، وضعیت برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر کرده است؛ به ویژه که اسرائیل نیز از آن سو در حال لابی مستمر برای ممانعت از توافق است و چنین اظهارات و تحرکات صریحی مبنی بر تهدید اسرائیل، دست آن را برای لابی‌گری‌هایش پُرتر خواهد کرد که در نهایت فشار بر ایران را نیز افزایش خواهد داد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت که فرمانده کل ارتش ساختاری را برای نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی تعریف کرده که آرش2 در آن ساختار سازمانی شده و مخصوص تهاجم به اسرائیل در نظر گرفته شده است

 تداوم کمپین گسترده ضدبرجامی اسرائیل در برلین

در همین راستا اظهارات دیروز رئیس موساد درباره خطر ایران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. دیوید بارنیا طی سخنانی مدعی شد که «ایران عملیاتی به منظور هدف قرار دادن صهیونیست‌ها در خارج از سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد.»

او حتی تصریح کرد که رژیم ایران جمهوری اسلامی نیست، بلکه جمهوری تروریستی است!

در عین حال که دیپلماسی ایران به در بسته می‌خورد و تهدیدهای نظامی حساسیت‌آفرین می‌شوند، یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه اظهار کرد که «این رژیم اطلاعات جدیدی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تعدادی از سایت‌ها به کشور‌های اروپایی داده است.»

او اضافه کرد: «کمپینی سیاسی برای توقف توافق هسته‌ای و مقابله با رفع تحریم‌های ایران تشکیل داده‌ایم و دلایلی داریم که نشان می‌دهد تلاش‌های ما موفق بوده است.»

در امتداد همین کمپین او بعدازظهر یکشنبه با استقبال و قدردانی از تروئیکای اروپایی بابت بیانیه اخیر خود علیه ایران، فرودگاه بن گوریون در تل آیو را به مقصد برلین ترک کرد و دیروز در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که «بازگشت به توافق تحت شرایط فعلی یک اشتباه خواهد بود.»

لاپید ماه گذشته نیز در تماس تلفنی با شولتس گفته بود: «اروپایی‌ها پیشنهادی نهایی را به ایران ارائه و اعلام کردند که پاسخ به آن آری یا خیر است. ایران این پیشنهاد را رد کرده و در نتیجه زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است. هر اقدام دیگری نشانه ضعف خواهد بود.»

پس از یک ماه از آن مکالمه تلفنی، بیانیه تروئیکای اروپایی نشان می‌دهد که گویا لابی‌گری‌های اسرائیل به ثمر نشسته است و دیپلماسی ایران برای خنثی‌سازی این لابی‌ها شکست خورده است.

در عین حال تهدید اسرائیل با تسلیحاتی مانند آرش2 حاکی از این است که ایران گرچه در پاسخ دیپلماتیک به لابی‌گری‌های اسرائیل شکست خورده باشد، گزینه نظامی را روی میز دارد و ناامیدی از دیپلماسی، مصادف با فاز تازه‌ای از تنش‌ میان ایران و اسرائیل در منطقه خواهد بود.