سخنگوی قوه قضاییه از تایید حکم اعدام حمید باقری‌درمنی، از محکومان پرونده‌های اقتصادی اخیر، در دیوان عالی کشور خبر داد. وی همچنین گفت: سید ابوالفضل میرعلی رییس و مدیرعامل (موسسه مالی اعتباری) ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس محکوم شد از جنبه کیفری. از جنبه مالی نیز اموال توقیف و شناسایی شده و به مزایده گذاشته می‌شود. غلامحسین محسنی اژه‌ای در صد و سی و چهارمین نشست خبری محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا فرد شروری که در پایتخت افراد را آتش می‌زد با وجود سابقه‌دار بودن باز هم آزاد شده و اینکه نیروی انتظامی اعلام کرده این فرد با اجبار رضایت می‌گرفت، گفت: اگر قوه قضائیه مطلع شود این رضایت با اجبار است ورود می‌کند اما اگر برای کسی حکم صادر شود اگر همین جرم را تکرار کرد بار دوم و سوم تشدید می‌شود اما بالاخره زمانی از زندان آزاد می‌شود؛ نمی‌شود که او را اعدام کرد. 

بازداشت یک نفر در پرونده کاهش جمعیت

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با افرادی که در ارتباط با مساله کاهش جمعیت دستگیر شدند، گفت: مردم می‌دانند دشمن در مقام نفوذ در دستگاه‌ها است. فرق این است که الان کار خود را تشدید کرده و شیوه‌هایش هم تغییر کرده است. سعی می‌کند در تصمیم‌سازی‌ها موثر باشد.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: تا اینجا بحث این است که در چه زمینه‌ای می‌خواهند تصمیم‌سازی کنند. چنانچه بصورت تشکیلاتی باشد و بصورت غیرمستقیم، وزارت اطلاعات گزارش می‌دهد این موسسه پوشش چه سازمان اطلاعاتی است و می‌خواهند در نهایت به نظام ضربه بزنند. اینها شناسایی می‌شوند و در مرحله ضربه به نظام با آنها برخورد می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خصوص موضوع جمعیت یک نفر بازداشت است و چند نفر تحت تعقیب هستند و به چند نفر هم تذکر داده شده است. البته هنوز پرونده تکمیل نشده است.

پرونده سکه ثامن هنوز به دادگاه نرفته است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: این پرونده همچنان به دادگاه نرفته ولی اولویت ما این است که اموال شناسایی و طلب مردم پرداخت شود و ایشان (متهم) هم قول‌هایی داده‌اند. محسنی اژه‌ای در خصوص معاون ارزی بانک مرکزی گفت: این پرونده در دادگاه ویژه بررسی می‌شود اما هنوز زمانی تعیین نشده چرا که ٩ نفر در این پرونده درگیر هستند و در مرحله خواندن پرونده توسط وکلا هستیم.

آزار و اذیت کودکان در یکی از مدارس اصفهان تایید نشد

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با اخبار آزار و اذیت کودکان در محیط مدارس و دفاع وزارت آموزش و پرورش از معلمان و ورود قوه قضائیه به صورت ویژه گفت: اگر این مساله اتفاق هم افتاده باشد گاهی قابل اثبات نیست. این جرم در ملا عام که صورت نمی‌گیرد. شما توجه کنید که چگونه اطلا‌ع‌رسانی می‌کنیم گاهی نحوه دفاع ما سبب می‌شود طرف جری شود. ممکن است بگویند اگر افشا نکنیم، پیگیری نمی‌کنند یا فرد دوباره تکرار می‌کند. آیا برای همه اینها راه حلی وجود دارد؟در اکثر مواقع فضاسازی سبب بازدارندگی نمی‌شود و ضررهایی برای جامعه ایجاد می‌کند. مثلا در اصفهان نه خود طرف مدعی عمل جنسی است و نه پزشکی قانونی چنین چیزی را تایید کرده است.

وی افزود:‌ من شنیده‌ام برخی از خانواده‌ها می‌خواهند که شکایت کنند. گاهی همان معاینه کودک در پزشکی قانونی خردکننده است. گاهی شاکی خصوصی هم وجود ندارد. من خواهش می‌کنم مردم و رسانه‌ها و دلسوزان ببینند چه طریقی را در پیش بگیرند. 

صدور کیفرخواست پرونده  قاچاق قطعات خودرو

اژه‌ای درباره پرونده قاچاق قطعات خودرو و گرفتن ۳هزار میلیارد از یکی از بانک‌ها و  محاکمه متهم در دادگاه‌های ویژه گفت:  این پرونده کیفرخواستش به دادگاه فرستاده شده و در همین دادگاه‌های ویژه رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: دولت و صنف قطعه‌سازان درخواست دادند ممکن است تولید خودرو با رسیدگی به این پرونده به مشکل برخورد،  برای همین قرار شد قطعات قیمت‌گذاری و کارشناسی و توزیع شوند. به گفته اژه‌ای قوه قضائیه با بعضی از وزارت‌خانه‌ها جلسه داشته و چند کار در دستور قرار دهد که هر مالی توقیف شده است و در گمرک مانده است هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد:  در این مورد مواردی مانند قطعات خودرو و مایحتاج مردم تعیین تکلیف شد. به وزارت صمت گفته‌ایم این موارد را رسیدگی کند، به طور مثال بیش از ۶۰۰ هزار گوشی وجود دارد و ما باید تعیین تکلیف کنیم.  محسنی اژه‌ای در خصوص ورود قوه قضائیه به مساله افزایش بی‌رویه قیمت خودرو گفت: به این شکل و در مواردی که در اولویت نیستند فعلا ورود نمی‌کنیم و اولویت با مواردی است که به صورت واضح مربوط به حقوق عامه است. سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده قاچاق قطعات خودرو و گرفتن ۳هزار میلیارد از یکی از بانک‌ها و  محاکمه متهم در دادگاه‌های ویژه گفت:  این پرونده کیفرخواستش به دادگاه فرستاده شده است و در همین دادگاه‌های ویژه رسیدگی می‌شود.

پرونده سیف هنوز کیفرخواست نخورده است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده سیف و همچنین مدیران بانکی وی گفت: پرونده به دادگاه رفته و هنوز تعیین وقت نشده است. دو پرونده دیگر هم کیفرخواست نخورده است و همچنین پرونده آقای سیف که دادسراست کیفر خواست نخورده است.

وکلای بابک زنجانی نزدیک  یک میلیارد و چهارصد گرفتند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص کیفیت پایین و قیمت بالای خدمات قضایی و آمار پایین سرانه وجود وکیل در کشور گفت: من اعتقاد دارم مردم ما باید اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرند که خیلی احتیاج به وکیل نداشته باشند البته برخی هم آشنا هستند اما نمی‌خواهند خودشان مراجعه کنند. طبیعی است که اینجا باید تسهیلاتی داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه یک لایحه جامع وکالت پیش‌بینی کرد که نهایتا در دولت انجام نشد. در زمان آیت الله شاهرودی ایشان بحثی را به مجلس بردند برای افرادی که بتوانند مشاوره حقوقی بدهند. اما اینکه قیمت بالاست من هم معتقدم قیمت بالا است البته این فقط برای وکلا و کارشناسان خاص است که پرونده‌های ویژه‌ای به آنها ارجاع می‌شود. من پرونده بابک زنجانی را می‌دیدم؛ شاکی ٤ وکیل گرفته بود اولا آیا ٤ وکیل لازم است؟ من نمی‌دانم این دادگاه ٢٦ جلسه طول کشید آن چیزی که به من ارسال شد این بود که آنها نزدیک یک میلیارد و چهارصد گرفتند.