منابع عراقی اعلام کردند که ششمین دور از مذاکرات ایران و عربستان که قرار بود در سطوح بالا برگزار شود، به دلیل بحران سیاسی عراق و به درخواست تهران و ریاض به تعویق افتاده است.

به گزارش ایلنا، بحران سیاسی عراق که در چند هفته اخیر شدت گرفته و به خیابان‌های این کشور کشیده شده است، منجر به تعویق ششمین دور از مذاکرات تهران و ریاض شده است که قرار بود در بغداد، پایتخت این کشور برگزار شود.

مذاکرات ایران و عربستان در آوریل سال ۲۰۲۱ به میزبانی بغداد و با میانجی‌گری عراق آغاز شد. طرفین تاکنون پنج دور مذاکرات برگزار کردند که آخرین دور آن آوریل گذشته برگزار شده بود. یک منبع آگاه در وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با العربی‌الجدید اعلام کرد که قرار بود ششمین دور از مذاکرات ایران و عربستان در پایان ژوئیه گذشته برگزار شود و بغداد نیازمندی‌های لازم برای برگزاری این جلسه که قرار بود با حضور مقام‌های ارشد دو کشور برگزار شود را فراهم کرده بود.

وی افزود: با شروع تحولات سیاسی در عراق و هجوم طرفداران مقتدی صدر به منطقه سبز بغداد، برگزاری این نشست به تعویق افتاد.

این منبع آگاه با بیان اینکه تعویق ششمین دور از مذاکرات ایران و عربستان به درخواست تهران و ریاض بوده است نه از جانب بغداد، گفت: طرفین تاکید کردند که اوضاع سیاسی در عراق و تشدید درگیری‌ها و اعتراضات میان گروه‌های سیاسی عراق و تحصن طرفداران جریان صدر در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی محل برگزاری جلسات مذاکرات ایران و عربستان، آماده برگزاری این نشست در سطح وزرای خارجه نیست.

به گفته این منبع، دولت عراق به تهران و ریاض تاکید کرده که منطقه سبز بغداد امن و آماده همه ترتیبات مورد نیاز برای برگزاری این نشست است و بحران سیاسی در این کشور بر برگزاری این نشست تاثیری نخواهد داشت اما طرفین ترجیح دادند برگزاری این نشست را به تعویق بیندازند. این منبع آگاه همچنین افزود: دولت مصطفی کاظمی همچنان برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و عربستان تلاش می‌کند به ویژه اینکه احتمالا بحران سیاسی در عراق به طول بینجامد و نباید مذاکرات را به این بحران ربط داد.